W poniedziałek w Warszawie oficjalnie otwarto tunel pod Ursynowem w ciągu drogi ekspresowej S2. Obiekt, który jest częścią Południowej Obwodnicy Warszawy, liczy 2335 metrów i jest najdłuższym tunelem w Polsce.
Jak podaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), cały fragment Południowej Obwodnicy Warszawy liczy 4,6 km i składają się na niego m.in. węzły drogowe: Ursynów Zachód i Ursynów Wschód. Nowo otwarty odcinek pod Ursynowem to część między węzłem Puławska i Wilanowem.
Łączny koszt budowy trzech odcinków S2, które składają się na Południową Obwodnicę Warszawy wynosi około 4,6 mld zł. Z tej kwoty prawie 1,7 mld zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej.
„Dawniej byłoby jasne, że większość tych środków pochodziła ze środków europejskich, dziś z dumą mogę powiedzieć, że większość tych środków pochodzi z naprawionego budżetu państwa polskiego”, mówił podczas otwarcia odcinka premier Mateusz Morawiecki.
Wykonanie całości inwestycji POW zostało podzielone na 3 odcinki realizacyjne:
– odcinek A, długości ok. 4,6 km od w. Puławska do w. Przyczółkowa z budową tunelu pod Ursynowem
– odcinek B, długości ok. 6,45 km od w. Przyczółkowa do w. Wał Miedzeszyński wraz z mostem przez Wisłę
– odcinek C, długości ok. 7,45 km od w. Wał Miedzeszyński do w. Lubelska z budową estakad nad Mazowieckim Parkiem Krajobrazowym.
Pierwszy przetarg na projekt i budowę tych odcinków – w tym tunelu – polski rząd ogłosił w 2013 roku.
Dziś pojedziemy tunelowym odcinkiem Południowej Obwodnicy Warszawy w ciągu drogi ekspresowej #S2. Tym samym połączymy funkcjonujące już odcinki po zachodniej i wschodniej stronie Wisły.#ŁączymyPolskę#FunduszeUE@MI_GOV_PL pic.twitter.com/Kr55SPsVG5
— GDDKiA Warszawa (@GDDKiA_Warszawa) December 20, 2021
Obie nawy tunelu mają po 2335 m długości i mieszczą jezdnie z trzema pasami ruchu oraz pasem awaryjnym (rezerwa na czwarty pas ruchu). Wentylację tunelu przy normalnym ruchu zapewni pęd powietrza wywołany przez poruszające się pojazdy.
Tunel, zgodnie z przepisami, jest naszpikowany nowoczesną technologią, która czuwa nad bezpieczeństwem obiektu. Obiekt będzie monitorowany przez 134 kamery. Sygnały z nich trafiają do Centrum Zarządzania Tunelem pracującego 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, gdzie przetwarzane są przez system zarządzania ruchem.
W ścianach zewnętrznych obu naw tunelu, co ok. 125 metrów, ulokowano po 19 nisz alarmowych. Z kolei w ścianach wewnętrznych jest po dziewięć nisz, każda co 250 metrów, a w nich przejścia ewakuacyjne do sąsiedniej nawy.