{"vars":{{"pageTitle":"Paraliż komunikacyjny w Niemczech. Pracownicy kolei, lotnisk i portów chcą podwyżek płac","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["autobusy","kolej","komunikacja-publiczna","lotniska","najnowsze","niemcy","pracownicy-komunikacji-publicznej","strajk","transport"],"pagePostAuthor":"Amelia Suchcicka","pagePostDate":"27 marca 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"03","pagePostDateDay":"27","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":525188}} }
300Gospodarka.pl

Paraliż komunikacyjny w Niemczech. Pracownicy kolei, lotnisk i portów chcą podwyżek płac

Paraliż transportowy w Niemczech. Pracownicy m.in lotnisk i kolei w całym kraju zorganizowali strajk. Domagają się podwyżek płac w obliczu gwałtownej inflacji.

Pracownicy lotnisk, portów, kolei, linii metra, a także transportu autobusowego w Niemczech odpowiedzieli na wezwanie związków zawodowych Verdi i EVG do wzięcia udziału w 24-godzinnym strajku. Poniedziałkowy paraliż komunikacyjny ma na celu uzyskanie podwyżek dla pracowników tego sektora.

Samoloty zostały uziemione na wszystkich dużych niemieckich lotniskach międzynarodowych z wyjątkiem lotniska Brandenburg w Berlinie. Niemiecki związek portów lotniczych powiedział, że przestój dotknie około 380 000 podróżnych.

Państwowa spółka kolejowa Deutsche Bahn (DB) zawiesiła na ten dzień wszystkie pociągi dalekobieżne. Wstrzymane zostały również połączenia regionalne i lokalne w siedmiu z szesnastu landów.

Rząd próbuje łagodzić efekty strajku

Niemiecki rząd podjął działania, które mają zapobiec ogólnokrajowemu paraliżowi komunikacyjnemu. Minister transportu Volker Wissing nakazał zniesienie ograniczeń ciężarówek w niedzielę oraz zaapelował do lotnisk, aby umożliwiały starty i lądowania w późnych godzinach nocnych, „aby pozostawieni sami sobie pasażerowie mogli dotrzeć do celu”.

Przedstawiciel DB wezwał związki zawodowe do powrotu do stołu negocjacyjnego „natychmiast” – podaje dziennik Merkur.


Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter!


Jakie są żądania pracowników sektora transportowego w Niemczech?

Związek zawodowy Verdi reprezentuje około 2,5 miliona pracowników sektora publicznego w Niemczech. Natomiast  EVG reprezentuje 230 000 pracowników na kolei i w firmach autobusowych. Verdi postuluje o 10,5 proc. podwyżki miesięcznych wynagrodzeń, a EVG chce 12 proc. wzrostu płac dla swoich członków.

Pracodawcy, czyli przede wszystkim państwo i firmy sektora publicznego do tej pory odrzucali żądania. Oferowali jedynie 5 proc. podwyżkę w postaci dwóch jednorazowych wypłat w wysokości 1000 euro i 1500 euro w tym i przyszłym roku.

Strajkujący maszerują przez płytę dworca w Monachium z piosenką „There’s a train going nowhere”.

Inflacja powodem strajku

W lutym inflacja w Niemczech wyniosła 8,7 proc. Pracodawcy twierdzą, że żądania zwiększenia płac napędzają inflację. Związki zawodowe zaprzeczają i uzasadniają swoje stanowisko mówiąc, że to pracownicy są obarczani gwałtownie rosnącymi kosztami życia.

VKA, organizacja reprezentująca pracodawców z różnych sektorów usług publicznych, powiedziała, że nie planuje przedstawić związkom lepszej oferty.

Wcześniej w tym miesiącu pracownicy poczty uzyskali średnie miesięczne podwyżki w wysokości 11,5 proc., a w listopadzie IG Metall, największy związek zawodowy w Niemczech, uzyskał podwyżki w wysokości 8,5 proc. dla prawie 4 mln pracowników, których reprezentuje.

Czytaj także: