{"vars":{{"pageTitle":"Paryż testuje wodorowego Solarisa. Podczas pracy pojazd emituje tylko ciepło i parę wodną","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["autobusy","elektromobilnosc","francja","innowacje","motoryzacja","ochrona-srodowiska","przemysl","samochody-wodorowe","solaris","wodor"],"pagePostAuthor":"Barbara Rogala","pagePostDate":"22 października 2020","pagePostDateYear":"2020","pagePostDateMonth":"10","pagePostDateDay":"22","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":68541}} }
300Gospodarka.pl

Paryż testuje wodorowego Solarisa. Podczas pracy pojazd emituje tylko ciepło i parę wodną

Przez kilka kolejnych tygodni po paryskich ulicach będzie jeździł autobus wodorowy Urbino 12 hydrogen, najbardziej innowacyjny z pojazdów marki Solaris. Testy przeprowadzone wspólnie z Solarisem pozwolą francuskiemu przewoźnikowi, grupie RATP, sprawdzić możliwości technologii w regularnym ruchu pasażerskim.

Przedstawiciele Solarisa oraz Grupy RATP (Régie Autonome des Transports Parisiens) podpisali umowę dzierżawy i testów autobusu Urbino 12 hydrogen w 2019 roku.

Testy wodorowego Solarisa będą przeprowadzone w południowej części Paryża. Pojazd będzie stacjonował w zajezdni w dzielnicy Thiais. Tankowany będzie na stacji Jouy en Josas na południowo-zachodnich przedmieściach Paryża.

Testy wodorowca będą realizowane przez kilka tygodni. Większą część tego czasu Grupa RATP poświęci na sprawdzenie możliwości operacyjnych pojazdu.

„Grupa RATP, zaangażowana w rozwój inteligentnych i zrównoważonych miast, jest dumna ze współpracy z firmą Solaris przy testowaniu autobusu wodorowego Urbino 12. Wodór jest w istocie kluczową kwestią na nadchodzące lata” – powiedziała Marie-Claude Dupuis, Zastępca Dyrektora Generalnego Grupy RATP, odpowiedzialna za strategię, innowacje i rozwój.


Czytaj także: Bezemisyjna transformacja w Watykanie: Papież Franciszek otrzymał papamobile napędzane wodorem


Autobus Urbino 12 hydrogen to zaawansowany technologicznie pojazd, który do wytworzenia energii wykorzystuje zestaw ogniw paliwowych o mocy 70 kW. Wodór dostarczany do ogniw jest przetwarzany w energię elektryczną, ta z kolei zasila bezpośrednio jednostkę napędową autobusu, którą stanowi oś z elektrycznymi silnikami.

Oprócz tego autobus wyposażony jest w baterię typu Solaris High Power, która stanowi dodatkowy magazyn energii elektrycznej. Wodór zgromadzony jest na dachu pojazdu w pięciu kompozytowych butlach.

Jedynymi produktami ubocznymi eksploatacji Solarisa Urbino 12 hydrogen są ciepło i para wodna. Pojazdy nie generują do środowiska żadnych szkodliwych substancji.

Dzięki zastosowanej technologii autobusy Urbino 12 hydrogen zasięgiem są w stanie dorównać pojazdom z napędami konwencjonalnymi.

Od czasu premiery w czerwcu ubiegłego roku Solaris otrzymał zamówienia na łącznie 57 pojazdów z Holandii, Niemiec oraz Włoch. Pierwsze wodorowce zostaną dostarczone jeszcze w tym roku do Bolzano, Kolonii oraz Wuppertal.


Czytaj również: Solaris ogłasza nowy model elektrycznego autobusu i “początek nowej ery w elektromobilności”


Grupa RATP to największy francuski operator miejski, z którego usług korzystają codziennie miliony pasażerów w Paryżu i całym regionie Île-de-France. Przewoźnik podjął decyzję o całkowitym przestawieniu floty 4700 autobusów na niskoemisyjne już do roku 2025.

Solaris – hiszpańska firma, która ma oba swoje zakłady produkcyjne w Polsce – jest jednym z największych europejskich producentów autobusów.

Firma jest europejskim liderem w sprzedaży i produkcji autobusów elektrycznych. Jak dotąd 18 państw zakupiło blisko 900 elektrobusów polskiego producenta.

Do tej pory we flocie RATP jest 19 gazowych Solarisów Urbino 18 CNG, a także trzy autobusy elektryczne Solaris Urbino 8,9 LE electric.

Trwa rewolucja w motoryzacji: Chiny postawią na wodór, UE na promocję elektryków. Jak w tym wszystkim odnajdzie się Polska?