{"vars":{{"pageTitle":"Paryżanie nie chcą elektrycznych hulajnóg. Usuną je z ulic","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news","przeglad-prasy"],"pageAttributes":["bezemisyjny-transport","e-hulajnogi","francja","hulajnogi","hulajnogi-elektryczne","lime","najnowsze","paryz","transport"],"pagePostAuthor":"Amelia Suchcicka","pagePostDate":"4 kwietnia 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"04","pagePostDateDay":"04","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":532907}} }
300Gospodarka.pl

Paryżanie nie chcą elektrycznych hulajnóg. Usuną je z ulic

Paryżanie zagłosowali przeciwko elektrycznym hulajnogom. Stolica Francji w 90 proc. chce pozbyć się z ulic wypożyczanych przez aplikację elektrycznych pojazdów.

Paryż był jednym z pierwszych miast, które wprowadziły e-hulajnogi w 2018 roku. W ten sposób władze miasta starały się promować ekologiczne formy transportu miejskiego – podaje dziennik The Guardian.


Czytaj także: Miasto 15 minutowe ma poprawić jakość życia. Ale pomysł już budzi kontrowersje


Jednak wraz ze wzrostem popularności pojazdów, wzrosła również liczba wypadków. W 2022 roku w wypadkach z udziałem elektrycznych hulajnóg w Paryżu zginęły trzy osoby, a 459 zostało rannych.

Miasto przeprowadziło konsultacje społeczne, gdzie wyborcy zostali zapytani o to, czy są za czy przeciw samoobsługowym hulajnogom. Uprawnionych do głosowania było 1,6 mln osób, ale do głosowania stawiło się poniżej 8 proc. uprawnionych. W całym mieście powstało 21 lokali wyborczych, a przy urnach ustawiły się długie kolejki. Głosowanie było niewiążące, ale władze miasta obiecały, że będą śledzić jego wyniki – wynika z informacji opublikowanej przez BBC.

Zakaz zdobył od 85,77 proc. do 91,77 proc. głosów w 20 dzielnicach Paryża.

Burmistrz Paryża, Anne Hidalgo, promuje jazdę na rowerze i współdzielenie rowerów, ale popiera również zakaz używania e-hulajnóg.

Obecnie w Paryżu jest około 15 tys. elektrycznych hulajnóg, obsługiwanych przez firmy takie jak Lime, Dott i Tier. Krytycy twierdzą, że użytkownicy pojazdów nie przestrzegają zasad ruchu drogowego i regularnie lekceważą zakaz jazdy po chodnikach. Pojazdy są też często przypadkowo zaparkowane lub wrzucane do Sekwany – informuje dziennik The Guardian.

– Paryż idzie pod prąd – mówi AFP Hadi Karam, dyrektor generalny na Francję w kalifornijskiej firmie Lime, powołując się na decyzje o zwiększeniu liczby e-hujanów lub przedłużeniu umów w Waszyngtonie, Madrycie i Londynie.

Czytaj także: