{"vars":{{"pageTitle":"Pełnomocnik ds. CPK: Koszty zaniechania projektu byłyby gigantyczne","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["centralny-port-komunikacyjny","cpk","infrastruktura","lotnictwo","marcin-horala","najnowsze","trans","transport"],"pagePostAuthor":"Emilia Derewienko","pagePostDate":"24 października 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"10","pagePostDateDay":"24","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":614702}} }
300Gospodarka.pl

Pełnomocnik ds. CPK: Koszty zaniechania projektu byłyby gigantyczne

Gdyby opozycja miała skasować projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego byłyby to gigantyczne pieniądze – powiedział we wtorek podczas konferencji prasowej pełnomocnik ds. CPK, Marcin Horała.

Rada Ministrów przyjęła II etap programu CPK na lata 2024-2030, który zapewnia zakotwiczenie tego programu w finansach publicznych. Przyjęła też uchwałę o programie taborowym, czyli w jaki sposób będą produkowane nowe wagony i składy trakcyjne w standardzie kolei dużych prędkości, które następnie będą operowały na infrastrukturze CPK – mówił we wtorek podczas konferencji prasowej Marcin Horała, pełnomocnik ds. CPK.

Jak przekonywał, inwestycja ma już szereg zgód i pozwoleń. – Mamy szereg zgód i pozwoleń, z których najważniejszą jest decyzja środowiskowa – stwierdził.

Jak dodał, spółka nabyła dobrowolnie ponad 1000 ha gruntów, które „pozwoliły rozpocząć budowę”.


Czytaj także: Projekt CPK do kosza? Eksperci są zgodni: Teraz jest szansa na gruntowny audyt


Wszystko, co było do zrobienia zostało dokonane. Nie pozostało nic tylko realizować ten program – dodał Horała.

Pełnomocnik przekonywał, że zaniechanie projektu wiązałoby się z gigantycznymi kosztami. Jak powiedział, trzeba będzie zwrócić około pół miliarda złotych już pozyskanych od Komisji Europejskiej. Ostrzegł, że Polska nie uzyskałaby pieniędzy z KPO.

To drobiazgi w porównaniu z kosztami dla Polski, wynikającymi z tego, ze będziemy mieć upośledzony system transportowy dla Polski. (…) To koszty długofalowe – podsumował.

Więcej o CPK piszemy tutaj: