{"vars":{{"pageTitle":"PIE: Kolejne amerykańskie cła będą miały większe znaczenie dla Polski niż te na stal i aluminium","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["aluminium","branza-motoryzacyjna","cla","donald-trump","eksport","najnowsze","stal","ue","usa"],"pagePostAuthor":"Dorota Mariańska","pagePostDate":"13 lutego 2025","pagePostDateYear":"2025","pagePostDateMonth":"02","pagePostDateDay":"13","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":736056}} }
300Gospodarka.pl

PIE: Kolejne amerykańskie cła będą miały większe znaczenie dla Polski niż te na stal i aluminium

Możliwe cła USA na sektor motoryzacyjny będą miały większe znaczenie dla Polski niż wprowadzone już na stal i aluminium, ocenia Polski Instytut Ekonomiczny.

Dla Polski znaczenie mają przede wszystkim europejskie łańcuchy dostaw. 83 proc. eksportowanej z Polski stali i aluminium objętej cłami trafia na rynki unijne. Eksport stali i aluminium na rynki unijne stanowi też niemal 5 proc. wartości eksportu z Polski do UE. Cła na ten sektor w UE nie powinny od razu dotknąć polskiego eksportu, jednak mu nie pomogą. W dłuższej perspektywie kolejne amerykańskie cła, np. na sektor motoryzacyjny, będą miały większe znaczenie. UE musi jednocześnie być gotowa na fakt, że inne państwa, na które 12 marca mają zostać nałożone cła na stal i aluminium (np. Meksyk, Kanada, Brazylia czy Korea Płd.), mogą chcieć eksportować więcej produktów na rynek unijny – czytamy w „Tygodniku PIE”.

Instytut podał też, że łączna wartość eksportu wyrobów objętych cłami na stal i aluminium z Polski do USA wyniosła 207 mln euro w 2023 r.

Podobny wynik Polska odnotowała w 2024 r. Odpowiadało to za niecałe 2 proc. eksportu do USA i 0,07 proc. łącznego eksportu Polski. Wartość eksportu z Polski rosła mimo ceł Trumpa wprowadzonych w jego poprzedniej kadencji, a po ich zawieszeniu przez Joe Bidena jeszcze szybciej, by w 2023 r. podwoić się w stosunku do 2018 r., gdy wprowadzone zostały pierwsze cła – podsumowuje PIE.

Polecamy też: