„W tym kształcie absolutnie nie ma o tym mowy [żeby Polska poparła Fit For 55], bo (…) ten program oznaczałby bardzo duże obłożenie dodatkowymi opłatami osoby biedniejsze, osoby średnio zamożne, polskich przedsiębiorców” – powiedział rzecznik rządu Piotr Müller Polskim Radiu 24.
W Polskim Radiu 24 pytano rzecznika rządu, czy nasz kraj poprze unijny pakiet „Fit for 55”.
– W tym kształcie absolutnie nie ma o tym mowy [żeby Polska poparła Fit For 55], bo w tym kształcie ten program oznaczałby bardzo duże obłożenie dodatkowymi opłatami osoby biedniejsze, osoby średnio zamożne, polskich przedsiębiorców, więc my w tej chwili budujemy koalicję krajów, które chcą te niektóre rozwiązania powstrzymać, zresztą stąd też te ostatnie rozmowy premiera Mateusza Morawieckiego – powiedział w programie “24 pytania”.
Czytaj także: Bez dekarbonizacji polskie firmy wypadną ze światowych łańcuchów dostaw. Wywiad z Łukaszem Dobrowolskim
– To oczywiście nie jest łatwy proces, bo te decyzje w wielu obszarach zapadają kwalifikowaną większością głosów i Polska nie ma w nich weta, natomiast w niektórych obszarach możemy taki rodzaj blokady zastosować – 300Polityka cytuje Piotra Müllera w „24 pytaniach” PR24.
Fit for 55 to ogłoszony przez Komisję Europejską w lipcu 2021 roku pakiet propozycji legislacyjnych dla UE dostosowujących akty prawne w zakresie klimatu i energii do nowego celu redukcji emisji gazów cieplarnianych. Obecnie do 2030 roku Unia chce zredukować emisje względem 1990 roku o 55 proc., a nie tak jak wcześniej – o 40 proc.
W minionym tygodniu wicepremier Jacek Sasin i inni politycy rządowi zaczęli mówić, że realizacja pakietu Fit for 55 może okazać się dla Polski zbyt kosztowna. Więcej na ten temat piszemy w tych tekstach:
- Fit for 55 czy trwanie przy węglu? Obie opcje będą Polskę kosztować dziesiątki miliardów
- Fit for 55. Unijny projekt może kosztować Polskę 189 mld euro. Ale będą też zyski
- Jak pakiet Fit for 55 wpłynie na energetykę w Polsce? Debata Impact’21
- Jarosław Kaczyński o Fit for 55: orędownicy pakietu klimatycznego „wystawili się na śmieszność”
- Jak „Fit for 55″zmieni transport w Europie? Nowe auta spalinowe znikną po 2035, zastąpi je wodór i elektryki
- Fit for 55 – co to jest i co oznacza dla Polski ten nowy zestaw unijnych przepisów?