{"vars":{{"pageTitle":"PKP Energetyka i Rail Polska chcą rozpocząć współpracę dla zielonej energii na kolei","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["300klimat","news"],"pageAttributes":["fotowoltaika","infrastruktura-transportowa","oze","pkp","pkp-energetyka","pociagi","rail-polska","transport-kolejowy"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"21 lipca 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"07","pagePostDateDay":"21","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":164128}} }
300Gospodarka.pl

PKP Energetyka i Rail Polska chcą rozpocząć współpracę dla zielonej energii na kolei

PKP Energetyka i Rail Polska podpisały list intencyjny, dzięki któremu nawiążą współpracę w zakresie innowacyjnych i efektywnych rozwiązań pozyskiwania i wykorzystywania energii elektrycznej z OZE. Wkrótce fotowoltaika zasili infrastrukturę przewoźnika.

PKP Energetyka podzieli się z nim swoim doświadczeniem we wdrażaniu nowoczesnych technologii zapewniających dostęp do zielonej energii.

Zrównoważona kolej

„Chcemy podjąć współpracę dotyczącą zielonej energii, gdyż przywiązujemy wagę do zrównoważonego rozwoju i dbałości o środowisko. Cieszymy się, że naszym partnerem w procesie zmniejszania śladu węglowego spółki będzie PKP Energetyka. Według naszej oceny dysponuje unikalnym doświadczeniem, kompetencjami i niezbędnym know-how. Wspólnie działamy już w Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (CEEK) na rzecz optymalizacji zużycia energii elektrycznej w branży kolejowej”, stwierdził Piotr Krzemień, członek zarządu i dyrektor Zakładu Przewozów Kolejowych Rail Polska.

W ostatnich latach w branży głośno było o kompleksowej przebudowie spalinowej lokomotywy M62 na jednostkę elektryczną, zrealizowanej przez Rail Polska. Kolejne pojazdy tego typu są budowane w Zakładzie Taboru Kolejowego we Włosienicy. Generują zapotrzebowanie na energię z OZE, w szczególności farm fotowoltaicznych.

PKP Energetyka zmienia energetykę polskiej kolei

Rail Polska od dawna modernizuje swoją infrastrukturę energetyczną, dlatego z jej perspektywy podpisany list intencyjny jest ważny. Z kolei dla PKP Energetyka to kolejne takie porozumienie, dotyczące współpracy we wdrażaniu nowych rozwiązań na rzecz pozyskiwania energii z OZE przez przewoźników kolejowych. Wcześniej deklaracje w tej sprawie złożyły również PKP Cargo, CTL Logistics oraz Łódzka Kolej Aglomeracyjna.

„Postępujące zmiany klimatyczne sprawiają, że wszyscy stajemy przed wyzwaniem ograniczania własnej emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Branża kolejowa powinna ona dawać przykład. Dlatego cenimy fakt, że kolejny przewoźnik kolejowy zadeklarował chęć podjęcia współpracy z PKP Energetyka, dzięki której wypracuje się model wykorzystywania prądu z instalacji OZE. Obecnie nasza spółka realizuje m.in. projekt budowy paneli fotowoltaicznych na ponad 500 podstacjach trakcyjnych. To zmniejszy ich zapotrzebowanie na energię elektryczną”, powiedział Leszek Hołda, członek zarządu PKP Energetyka.


Czytaj także: PKP Energetyka uruchomiła największy magazyn energii w Europie. Zasili polską kolej


Rail Polska jest jednym z największych prywatnych przewoźników towarowych, funkcjonujących na polskim rynku kolejowym. W 2020 r. miał 1,55 proc. udziału, jeżeli chodzi o masę przetransportowanych towarów i 1,47 proc., pod względem pracy przewozowej. Spółka specjalizuje się w przewozach towarów masowych, w transporcie intermodalnym oraz dla przemysłu chemicznego. Rail Polska oferuje również obsługę i utrzymanie infrastruktury kolejowej, a także utrzymanie i modernizację taboru kolejowego.

Zarówno PKP Energetyka, jak i Rail Polska należą do Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (CEEK). To inicjatywa branży kolejowej, która działa na rzecz bardziej konkurencyjnego i przyjaznego środowisku transportu kolejowego. CEEK planuje zmniejszenie zużycia energii w sektorze o 1,2 TWh do 2030 i redukcję emisji CO2 o 1 mln ton. W tym celu Centrum promuje rozwój technologii rekuperacji, eco-drivingu i wykorzystania instalacji OZE na terenach i obiektach kolejowych.

Od 2019 roku CEEK realizuje Program Zielona Kolej, zakładający, że w 2030 85 proc. energii trakcyjnej będzie pochodziło z OZE. W efekcie przełoży się to na redukcję emisji dwutlenku węgla o 8 mln ton. PKP Energetyka pełni rolę integratora Programu Zielona Kolej.

PKP Energetyka uruchomiła największy magazyn energii w Europie. Zasili polską kolej