{"vars":{{"pageTitle":"PKP Intercity kupuje lokomotywy elektryczne od polskiej firmy. Będą jeździły do 9 miast","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["kolej","lokomotywy-elektryczne","najnowsze","newag","nowoczesne-lokomotywy","pkp-intercity","pociagi-elektryczne","umowa"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"2 marca 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"03","pagePostDateDay":"02","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":502269}} }
300Gospodarka.pl

PKP Intercity kupuje lokomotywy elektryczne od polskiej firmy. Będą jeździły do 9 miast

PKP Intercity podpisała umowę z nowosądecką firmą NEWAG na zakup 20 lokomotyw elektrycznych Griffin. Kontrakt warty jest ponad 500 mln zł.

Nowe pojazdy będą wykorzystywane w połączeniach krajowych.

Lokomotywy pojadą do 9 miast

Lokomotywy poprowadzą wagony w relacjach do Wrocławia, Poznania, Gdyni, Olsztyna, Szczecina, Krakowa, Katowic, Zielonej Góry i Białegostoku.

W ramach przetargu kupione zostaną lokomotywy jednosystemowe o prędkości eksploatacyjnej 160 km/h. Będą miały budowę modułową z zasilaniem z sieci trakcyjnej 3 kV DC.

Bezpieczną eksploatację lokomotyw zapewni system bezpieczeństwa ETCS, systemy diagnostyki pokładowej, monitoringu wizyjnego i przeciwpożarowy system alarmowy oraz nadajniki GPS.

– Ostatni odebrany w poprzednim zamówieniu z NEWAG-u pojazd, został oklejony grafiką promującą akcję „Kupuj świadomie – PRODUKT POLSKI”. Jak widać nie były to puste deklaracje czy działania wizerunkowe niepoparte czynami. PKP Intercity w rozwój taboru zainwestowało już 7,5 mld zł, a 99 proc. tej kwoty trafia do polskich producentów – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Ambitne cele PKP Intercity

– Dwadzieścia nowych lokomotyw to możliwość uruchamiania dodatkowych połączeń i większa niezawodność pojazdów w różnych warunkach pogodowych – mówił członek zarządu PKP Intercity Jarosław Oniszczuk.

Podpisany kontrakt jest częścią strategii inwestycyjnej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”, która zakłada, że w 2030 roku całość floty będzie nowa lub zmodernizowana.

Normą mają stać się podróże z prędkością 160-250 km/h, co pozwoli skrócić czasy przejazdów (obecna średnia prędkość to 120-160 km/h). Również funkcjonalność oraz wygląd wnętrza pociągu mają się zmienić. Nowe pojazdy będą dostosowane do potrzeb różnych grup podróżnych, np. osób z niepełnosprawnościami czy rodzin z dziećmi.

(Oprac. Dorota Mariańska)

Polecamy: