{"vars":{{"pageTitle":"PKP Intercity planuje wkrótce przetarg na 300 nowych wagonów z opcją na 150","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["kolej","pkp-ic","pkp-intercity","tabor-kolejowy","transport"],"pagePostAuthor":"Emilia Derewienko","pagePostDate":"12 września 2022","pagePostDateYear":"2022","pagePostDateMonth":"09","pagePostDateDay":"12","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":353821}} }
300Gospodarka.pl

PKP Intercity planuje wkrótce przetarg na 300 nowych wagonów z opcją na 150

PKP Intercity planuje ogłoszenie w najbliższym czasie przetargu na 300 nowych wagonów z opcją na kolejnych 150, poinformował prezes Marek Chraniuk.

Szybko realizujemy naszą strategię taborową – z planowanych na lata 2017-2023 wydatków wysokości 7 mld zł zakontraktowaliśmy już 6,1 mld zł. W 99 proc. to są umowy z polskimi producentami, z czego się bardzo cieszymy – powiedział Chraniuk w rozmowie z ISBnews.

Lada chwila będą ogłaszane kolejne przetargi. – Największym będzie postępowanie na 300 nowych wagonów z opcją na dalszych 150. Zależy nam na pozyskaniu długiej serii pojazdów, które dadzą pasażerom powtarzalny standard. Mamy już zielone światło na ogłoszenie postępowania i stanie się to lada moment – dodał prezes.

Przypomniał, że spółka chce w 2030 r. wejść na poziom 88 mln pasażerów rocznie.

Zainteresowanie pasażerów w tym roku jest rekordowe, w niektórych dniach było lepiej niż przed pandemią. Szczególnie zależy nam, by możliwie szybko unowocześnić i powiększyć nasz park taborowy – podkreślił.

Jednocześnie ocenił, że realizacja strategii taborowej nie doznała poważniejszych opóźnień.

Mogą być pewne przesunięcia w jej realizacji. Trochę dłużej czekamy na 12 elektrycznych zespołów trakcyjnych Stradlera, gdzie wystąpiły opóźnienia przez pandemię i trudne otoczenie gospodarcze. Ale za chwilę, bo już z początkiem października te pojazdy pojawią się na torach i będą wozić pasażerów podczas jazd obserwowanych – zakończył prezes.

Strategia inwestycyjna PKP Intercity zakłada przeznaczenie do 2030 r. ponad 27 mld zł na nowoczesny tabor oraz przyjazne środowisku stacje postojowe. W efekcie przewoźnik planuje uruchamiać w 2030 roku około dwa razy więcej pociągów i zaoferować pasażerom wysoki standard podróży.

Normą mają stać się podróże z prędkością 160-250 km/h, co pozwoli skrócić czasy przejazdów. W 2030 roku cały tabor przewoźnika będzie nowy lub zmodernizowany.

Pierwotnie strategia obejmowała 7 mld zł wydatków na lata 2017-2023.

PKP Intercity to największy w Polsce kolejowy przewoźnik dalekobieżny. W 2021 r. miał ok. 35,5 mln pasażerów, co oznaczało wzrost o blisko 9 mln r/r.


Więcej o PKP Intercity piszemy tutaj: