{"vars":{{"pageTitle":"PKP PLK zebrały wnioski do programu Kolej +. Mają zwiększyć dostępność kolei w Polsce","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["infrastruktura","kolej","komunikacja","pkp-plk","transport","wykluczenie-komunikacyjne"],"pagePostAuthor":"Barbara Rogala","pagePostDate":"22 grudnia 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"12","pagePostDateDay":"22","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":235876}} }
300Gospodarka.pl

PKP PLK zebrały wnioski do programu Kolej +. Mają zwiększyć dostępność kolei w Polsce

PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) w naborze wniosków do programu Kolej + otrzymały 47 wniosków do realizacji o łącznej wartości ok. 18 mld zł. Projekty obejmują m.in. rewitalizację i budowę nowych linii kolejowych.

W ramach II etapu naboru wniosków do Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej+ do 2028 roku, PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) otrzymały 47 projektów proponowanych do realizacji, o łącznej wartości ok. 18 mld zł – poinformowali prezes Ireneusz Merchel oraz wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

„Efektem naboru dzisiaj jest 47 projektów na kwotę 18 mld zł, które mamy na stole, które mamy w ocenie” – powiedział Bittel podczas konferencji prasowej. Przypomniał też, że budżet programu to 6,6 mld zł, ale będą podejmowane starania o jego powiększenie.

„Liczę, że wspólnie będziemy realizowali jak najwięcej projektów, na jak największą kwotę. Dziś mamy 6,6 mld zł, mam nadzieję, że tę kwotę uda się zwiększyć” – dodał.

Projekty kolejowe w ramach Kolej +

Wnioskodawcy przedstawili 8 projektów punktowych, dotyczących inwestycji w przystanki kolejowe i 39 projektów liniowych. Te drugie obejmują odbudowę lub poprawę parametrów łącznie 443 km nieczynnych linii kolejowych (13 projektów), budowę zupełnie nowych linii kolejowych o łącznej długości ok. 287 km (9 projektów) i rewitalizację linii kolejowych o łącznej długości 710 km (17 projektów). Daje to razem ok. 1,5 tys. km w projektach liniowych.

Najwięcej pochodzi z województw śląskiego (15) oraz lubelskiego, małopolskiego i wielkopolskiego (po 5). Najwięcej kosztować mają projekty z lubelskiego (razem 4,42 mld zł), małopolskiego (3,08 mld zł) i śląskiego (2,31 mld zł).

31 propozycji pochodzi od zarządów województw, a 16 od miast i gmin. Gdyby wszystkie projekty zostały zrealizowane, lepszy dostęp do kolei uzyskałyby 24 miasta powyżej 10 tys. mieszkańców.

„Mamy czas do 24 lutego, żeby zakończyć ocenę i podjąć decyzję o zakwalifikowaniu do programu, decyzja zostanie podjęta przez Ministerstwo Infrastruktury” – powiedział Merchel.

Co dalej z wnioskami?

Wcześniej, w pierwszych dniach stycznia PKP PLK będzie występować o uzupełnienie wniosków, a do końca stycznia przekaże swoje analizy resortowi. Ministerstwo Infrastruktury będzie kwalifikować projekty do obecnego limitu 6,6 mld zł.

„Ta decyzja będzie się odnosiła do puli [finansowej], którą dysponujemy. Będę prowadził rozmowy o zwiększenie alokacji” – zadeklarował Bittel.

Merchel podkreślił, że wszystkie zgłoszone projekty są potrzebne polskiej kolei. Lutowa decyzja o zakwalifikowaniu do realizacji części projektów będzie oznaczać, które z nich zostaną zrealizowane w pierwszej kolejności. Nie przekreśli jednak pozostałych, wynika z jego wypowiedzi.

Kryteriami wyboru będą m.in. deklarowana liczba pociągów do uruchomienia po zakończeniu inwestycji, wielkość potencjalnych potoków pasażerskich. Będzie to też koszt jednostkowy wykonania projektu.

Budżet programu to 6,6 mld zł. W tym ok. 5,6 mld zł stanowią środki budżetu państwa. Pozostałe 15 proc. mają też dołożyć jednostki samorządu terytorialnego.

Dzięki realizacji programu możliwe będzie przywrócenie połączeń kolejowych do miejscowości, które nie mają obecnie dostępu do tego środka transportu.

Samoloty na tory: czy nocne pociągi zmienią to, jak podróżujemy po Polsce i Europie?