Plan generalny, jeden z kluczowych dokumentów koniecznych do założenia lotniska i budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), został zaakceptowany przez ministra infrastruktury. Dokument określa plan rozwoju nowego portu lotniczego do końca 2060 r.
Zatwierdzony plan generalny jest warunkiem wystąpienia o tzw. promesę zezwolenia na założenie lotniska. Spółka CPK zwróci się o nią do Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC) w ciągu najbliższych dni. Promesa będzie potem jednym z załączników do wniosku o decyzję lokalizacyjną, który następuje po otrzymaniu wyczekiwanej już decyzji środowiskowej, a poprzedza wniosek o pozwolenie na budowę, podkreśliła spółka.
– Zatwierdzony plan generalny jest potwierdzeniem fundamentalnych założeń projektu CPK. To bardzo dobra wiadomość w kontekście zaawansowanego już procesu wyboru partnera finansowego, który obejmie mniejszościowy pakiet udziałów w spółce będącej operatorem lotniska – powiedział pełnomocnik rządu ds. CPK, wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała, cytowany w komunikacie.
Czytaj także: CPK chce przejąć Polskie Porty Lotnicze. Jest wniosek do UOKiK
– Zatwierdzenie planu generalnego zakończyło etap planowania CPK. Spełniliśmy rygorystyczne standardy wymagane przy budowie nowego lotniska – dodał prezes CPK Mikołaj Wild.
Plan generalny lotniska obejmuje obszar 13 gmin z otoczenia inwestycji. W województwie mazowieckim są to: Baranów, Jaktorów, Grodzisk Mazowiecki i Milanówek (powiat grodziski), Brwinów (pow. pruszkowski), Nowa Sucha, Sochaczew i Teresin (pow. sochaczewski), Błonie (pow. warszawski zachodni), Wiskitki i Żyrardów (pow. żyrardowski). Natomiast w woj. łódzkim jest to gmina Bolimów (pow. skierniewicki), wymieniono.
Plan rozwoju lotniska
Dokument określa kolejne etapy rozwoju lotniska do końca 2060 r., czyli w horyzoncie czasowym prognoz lotniczych dla Polski z Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA).
Faza pierwsza planu obejmuje okres od 2028 r. – to zakładany rok uruchomienia lotniska. Plan zakłada, że lotnisko będzie miało wtedy dwie równoległe drogi startowe, infrastrukturę na ok. 330 tys. operacji lotniczych (startów i lądowań) rocznie i terminal dostosowany do przepustowości 40 mln pasażerów w ciągu roku.
W pierwszym etapie lotnisko ma zajmować ok. 2 150 hektarów, dla którego to obszaru spółka intensywnie wykupuje grunty.
Do Programu Dobrowolnych Nabyć (PDN) zgłoszonych jest już 80 proc. nieruchomości zabudowanych. Podpisane akty notarialne obejmują obszar prawie 450 ha. Na akty notarialne oczekuje ok. 100 ha, a ok. 1 100 ha jest na etapie zaawansowanych negocjacji, wynika z materiału.
Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter!
Dalszy rozwój infrastruktury jest rozpisany na fazy i etapy, a uzależniony od prognoz. Faza druga obejmuje okres do 2060 r. W tym czasie port lotniczy może już posiadać trzy równoległe drogi startowe, infrastrukturę na ok. 450 tys. operacji lotniczych rocznie i terminal dostosowany do przepustowości ok. 65 mln pasażerów w ciągu roku. W tym okresie powierzchnia lotniska może wynosić do 3 900 hektarów.
Faza druga stanowi długoterminowy plan rozbudowy CPK, który został wyznaczony w celu zaplanowania przyszłych obszarów dla rozwoju lotniska, podsumowano.
CPK jest spółką Skarbu Państwa powołaną do przygotowania i realizacji programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego. Obejmuje on budowę nowego lotniska centralnego dla Polski – Portu Solidarność – oraz koordynacji i kontroli realizacji inwestycji towarzyszących, w tym budowy nowej sieci linii kolejowych, dróg ekspresowych, autostrad i pozostałej infrastruktury przesyłowej.
Polecamy: