{"vars":{{"pageTitle":"Pokolenie Z coraz więcej czasu spędza przy telefonie. Jedna aplikacja dominuje","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news","tylko-w-300gospodarce"],"pageAttributes":["czas-ekranowy","main","mlodzi-ludzie","najnowsze","pokolenie-z","smartfony","telefon","zetki"],"pagePostAuthor":"Amelia Suchcicka","pagePostDate":"13 grudnia 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"12","pagePostDateDay":"13","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":641988}} }
300Gospodarka.pl

Pokolenie Z coraz więcej czasu spędza przy telefonie. Jedna aplikacja dominuje

Czas spędzony przed ekranem smartfonów przez pokolenie Z w roku 2023 wydłużył się. Młodzi ludzie korzystają z nich średnio ponad 7 godzin dziennie – wynika z najnowszego raportu DXCD.

W 2023 roku średni dzienny czas spędzany przed ekranem urządzeń mobilnych w Stanach Zjednoczonych wzrósł nieznacznie w porównaniu z rokiem poprzednim. Zetki spędzają średnio ponad 7 godzin dziennie, korzystając z telefonów, co oznacza wzrost o 104 proc. w porównaniu z ogólną średnią czasu spędzanego przed ekranem urządzeń mobilnych.

Według raportu, pokolenie Z przewyższa starsze pokolenia w Stanach Zjednoczonych o 92 proc. pod względem średniego czasu spędzanego przed ekranem. Jednak również przedstawiciele starszych pokoleń odnotowali wzrost czasu przed ekranem przez ostatnie dwa lata.

Młode kobiety patrzą w ekran więcej od mężczyzn

Najnowsze dane pokazują, że coraz bardziej widoczne są różnice między płciami w korzystaniu z telefonów. Kobiety z pokolenia Z poświęcają znacznie więcej czasu swoim urządzeniom mobilnym niż mężczyźni, a różnice te tylko zwiększyły się w 2023 roku.

Choć kobiety spędzają więcej czasu przed ekranem, to jednak częściej odbierają powiadomienia, co sugeruje, że są bardziej aktywne na swoich urządzeniach. Preferowane aplikacje różnią się również między płciami, gdzie TikTok zastępuje YouTube jako najczęściej używana aplikacja wśród mężczyzn.

Dominacja TikToka

Najważniejszą aplikacją dla młodych Amerykanów jest TikTok, który umocnił swoją pozycję na szczycie listy popularności w 2023 roku. Średni tygodniowy czas wyświetlania wzrósł, liczba powiadomień podwoiła się, a liczba pobrań wzrosła o 30 proc. TikTok nie tylko zwiększył swoją bazę użytkowników, ale także czas spędzany przez jednego aktywnego użytkownika.

Użytkownicy TikToka są silnie związani z aplikacją, spędzając średnio 18,2 godziny tygodniowo na platformie.

W rankingu popularności aplikacji zauważalne są zmiany. TikTok i Instagram umacniają swoją dominację, podczas gdy Snapchat zanotował znaczny spadek czasu spędzanego przed ekranem. YouTube utrzymuje swoją pozycję dzięki dłuższym treściom, a Safari pozostaje trwałe, choć TikTok zaczyna stawiać mu konkurencję. Co robią młodzi ludzie podczas swojego czasu ekranowego i które aplikacje pochłaniają najdłuższą uwagę Zetek pokazuje poniższa grafika:

Snapchat, choć nadal utrzymuje lojalną bazę użytkowników, zaczyna być postrzegany przez pokolenie Z w Stanach Zjednoczonych jako aplikacja przestarzała, wynika z raportu. W rankingu zajął szóstą pozycję, a czas spędzony przez młodych użytkowników na tej platformie spadł w porównaniu z rokiem poprzednim – zauważają autorzy raportu.

Badanie zostało przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych na grupie 200 tys. osób w wieku 15-27 lat, korzystających wyłącznie z iPhone’a.

Czytaj także: