{"vars":{{"pageTitle":"Podaj zarobki, albo spadaj. Młodzi z pokolenia Z dyktują warunki rekruterom","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["main","mlodzi-na-rynku-pracy","najnowsze","najwazniejsze","placa","pokolenie-z","praca","rynek-pracy","wynagrodzenia","zatrudnienie"],"pagePostAuthor":"Amelia Suchcicka","pagePostDate":"31 stycznia 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"01","pagePostDateDay":"31","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":473952}} }
300Gospodarka.pl

Podaj zarobki, albo spadaj. Młodzi z pokolenia Z dyktują warunki rekruterom

Pokolenie Z może mocno zmienić warunki panujące na rynku pracy. 85 proc. z przedstawicieli tej generacji nawet nie zaaplikuje na ofertę pracy, jeśli nie będzie ona przedstawiała przedziału wynagrodzenia – wynika z ankiety Adobe.

Najświeżsi absolwenci wkroczą w tym roku na rynek pracy w Stanach Zjednoczonych w aurze ekonomicznej niepewności i obaw przed recesją. Jednak pokolenie Z nie wchodzi na rynek pracy ze spuszczoną głową. Do roku 2030 młodzi będą stanowić 30 proc. pracowników, zatem pracodawcy będą musieli wziąć pod uwagę ich oczekiwania.

Zetki wiedzą, gdzie i jak chcą pracować

Mimo, że 70 proc. przedstawicieli młodej generacji w Stanach Zjednoczonych martwi się recesją, to wciąż aż 78 proc. z nich dobrze ocenia swoją sytuację na aktualnym rynku pracy – wynika z ankiety firmy Adobe przeprowadzonej wśród ponad 1000 przyszłych i niedawnych absolwentów uniwersytetów w ramach badania Future Workforce Study.


Polecamy: Zmienia się model polskiej rodziny. Małżeństwo coraz bardziej passe


I rzeczywiście, chociaż w Stanach nie brakuje decyzji o zwolnieniach, to rynek pracy ma niską stopę bezrobocia, a wskaźnik zwolnień jest niższy niż przed pandemią. Taka sytuacja dodaje młodym pewności siebie.

Przejrzystość wynagrodzeń jest na tyle istotna dla młodych, że 85 proc. z nich nawet nie odpowie na ofertę pracy, jeśli nie zawiera ona przedziału płacy. Taka potrzeba wyróżnia się od podejścia starszych pokoleń.

Natomiast 55 proc. patrzy na perspektywy finansowe pracodawcy zanim zaaplikuje na stanowisko. Większość sprawdza także reputację pracodawcy i opinie pracowników, wymienia informacje między sobą w sieci. Większe firmy o stabilnej pozycji są bardziej atrakcyjne dla 52 proc. absolwentów.

Według Adobe 67 proc. ankietowanych twierdzi, że czynniki makroekonomiczne wpłynęły lub prawdopodobnie będą miały wpływ na ich poszukiwanie pracy.

Przedstawiciele pokolenia Z zwykle nie będą zainteresowani stanowiskiem, jeśli nie łączy się z atrakcyjnym wynagrodzeniem lub nie oznacza równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Ten trend cały czas się wzmacnia – wynika z badania Adobe.

Dla wchodzących na rynek pracy ważna jest elastyczność. Nadal lubią jednak chodzić do biura. Nawet 75 proc. pytanych byłoby gotowych na przeprowadzkę, by mieszkać bliżej biura. Jednak 40 proc. jest zainteresowanych hybrydowym modelem pracy – wynika z ankiety.

Jakie jest pokolenie Z w Polsce?

W Polsce podawanie wysokości wynagrodzenia w ogłoszeniach o pracę wciąż nie jest popularne. Być może pokolenie Z przyczyni się wkrótce, by to zmienić. Już dziś wiemy, że ponad 68 proc. przyszłych absolwentów będzie szukać stanowisk w firmach, których cele są zgodne z ich światopoglądem. Dotyczy to np. działań w kontekście celów zrównoważonego rozwoju oraz społecznej odpowiedzialność biznesu. Tak wynika z badania Uniwersytetu Warszawskiego, który publikowaliśmy tu.

Młodzi nie zaakceptują także zachowań dyskryminacyjnych czy mobbingu. Zwłaszcza młode kobiety chętniej podejmą pracę dla firmy, która posiada wewnętrzną politykę równościową.

Raport pokazuje, że przyszli absolwenci w Polsce chcą pracować. Połowa z nich już zarabia, jednak cenią sobie równowagę między życiem zarobkowym a prywatnym. Niemal połowa, bo 46 proc. badanych, jest w stanie zdecydować się na niższą pensję, otrzymując w zamian więcej swobody i czasu wolnego – wynika z raportu.

Ponadto, choć więcej osób preferuje pracę stacjonarną, indywidualizm jest dla nich niezwykle istotny. Przyszli pracownicy lubią także zmiany, które prowadzą do rozwoju i zdobywania nowych doświadczeń oraz umiejętności.

Polecamy także: