Zbliża się Black Friday i Cyber Monday. W tych dniach zakupy planuje 78 proc. Polaków, wynika z analiz Boston Consulting Group. To znacznie więcej niż w innych krajach.
Z dni obniżek rzadziej korzystają ludzie w Szwajcarii (57 proc.), Wielkiej Brytanii (64 proc.) czy w Niemczech (67 proc.). Co więcej, Polacy prześcigają też kraj, w którym tradycja przedświątecznych zakupów jest najdłuższa, czyli w Stanach Zjednoczonych (77 proc.).
– Na całym świecie widać trend ograniczania wydatków. Ale różnice w sile nabywczej sprawiają, że w niektórych krajach skłonność konsumentów do oszczędzania i szukania okazji jest istotnie większa. Polacy częściej szukają zakupowych okazji, bo podczas gdy np. w Szwajcarii inflacja utrzymuje się na poziomie poniżej 2 proc., to w Polsce wynosi ona 8,2 proc., a niedawno sięgała nawet kilkunastu procent. Ma to wpływ na to, co, jak i za ile kupujemy – skomentował Tomasz Mazek z Fonii, operatora aplikacji rabatowej Fonia.app, cytowany w komunikacie.
Mimo utrzymującej się inflacji konsumenci planują wydać na przedświąteczne zakupy więcej niż w ubiegłym roku – dotyczy to wszystkich krajów. Niemcy i Szwajcarzy wydadzą odpowiednio o 22 i 19 proc. więcej niż w 2022 r. W Polsce wydamy równowartość blisko 1 300 zł. W Stanach Zjednoczonych to blisko 2 tys. zł, Szwajcarii czy Niemczech – po ok. 1600 zł oraz tyle samo, co w Kanadzie.
Polacy poszukują luksusu za małe pieniądze
O ile na świecie w okresie przedświątecznym konsumenci planują przede wszystkim zakup tanich produktów, to w Polsce blisko 40 proc. z nich będzie szukało okazji na produkty luksusowe i premium. W krajach zamożniejszych te proporcje są odwrotne, podkreślono.
Wśród najbardziej popularnych kategorii, nie tylko w Polsce, znajdują się odzież i obuwie dla dorosłych (56 proc. wskazań), perfumy i produkty do pielęgnacji (43 proc.) oraz elektronika. 38 proc. ankietowanych klientów z naszego kraju deklaruje, że kupi jakieś artykuły elektroniczne.
Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter! Obserwuj nas też w Wiadomościach Google.
Wiąże się to z konkretnymi oczekiwaniami: konsumenci liczą, że promocyjne oferty będą się charakteryzowały przynajmniej 30-proc. obniżką ceny albo też przy zakupie drugiego produktu dostaną jeden za darmo.
– W badaniu Business Consulting Group aż 62 proc. Polaków deklaruje, że oczekuje porządnych upustów cenowych na wszystkie produkty. Co drugi konsument oczekuje porządnej zniżki na wybrane produkty, a 41 proc. spodziewa się ofert wiązanych, typu „kup 3 zapłać za 2” – zakończono.