{"vars":{{"pageTitle":"Polacy lubią gotówkę. Ponad połowa w ten sposób przechowuje swoje oszczędności","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["badanie","gotowka","lokaty-bankowe","najnowsze","oszczednosci"],"pagePostAuthor":"Emilia Siedlaczek","pagePostDate":"12 października 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"10","pagePostDateDay":"12","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":612139}} }
300Gospodarka.pl

Polacy lubią gotówkę. Ponad połowa w ten sposób przechowuje swoje oszczędności

W gotówce trzyma swoje oszczędności 55,1 proc. Polaków, zaś na lokatach bankowych – 39,5 proc., wynika z cyklicznego badania „Sytuacja na rynku consumer finance”.

Badanie odbywa się co kwartał, opracowuje je Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce (ZPF) oraz Instytut Rozwoju Gospodarczego Szkoły Głównej Handlowej (IRG SGH).

Niestety, polskie społeczeństwo od wielu lat nie zabezpiecza swoich oszczędności przed inflacją. Jest to najprawdopodobniej efekt relatywnie niskiego stopnia edukacji ekonomicznej oraz faktu, że duża część gospodarstw domowych odkłada raczej drobne kwoty. W efekcie gromadzone przez Polaków oszczędności wyraźnie tracą na wartości. To nic innego, jak wysoki „podatek inflacyjny” – powiedział ekonomista SGH i współautor badania Sławomir Dudek, cytowany w komunikacie.

Ponad połowa (55,1 proc.) ankietowanych odpowiedziało, że oszczędności trzymają w gotówce. Chociaż ten odsetek spadł o 3,7 pkt. proc. wobec wyników badania z 2022 r., to ta metoda i tak zachowała wyraźne pierwsze miejsce.


Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter! Obserwuj nas też w Wiadomościach Google.


Drugim wyborem respondentów pozostają lokaty bankowe, których posiadanie zadeklarowało 39,5 proc. ankietowanych (wzrost o 2,8 pkt proc. w skali roku). Na trzecim miejscu znalazły się obligacje skarbowe, które w ostatnich latach wyraźnie zyskiwały na popularności (8,4 proc.).

To efekt wprowadzenia emisji obligacji Skarbu Państwa, których oprocentowanie było powiązane z inflacją. Jednak obecnie znów można zaobserwować spadek popularności obligacji antyinflacyjnych na rzecz lokat bankowych – dodał Dudek.

„Sytuacja na rynku consumer finance” to badanie realizowane od 2006 r. w odstępach kwartalnych przez ZPF oraz IRG SGH. W jego ramach respondenci odpowiadają na pytania dotyczące sytuacji finansowej gospodarstw domowych. Efektem badania jest publikowany cyklicznie Barometr Rynku Consumer Finance (BRCF). Pokazuje on aktualne nastroje konsumentów i pozwala przewidywać m.in. ich skłonność do zaciągania nowych zobowiązań.

Czytaj także: