{"vars":{{"pageTitle":"Polacy na zakupach chcą aplikacji i kas samoobsługowych. Sklepy łapią zadyszkę","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["adyen","aplikacje-mobilne","badanie","innowacje","konsumenci","meble","najnowsze","program-lojalnosciowy","rosliny","rynek-handlowy","spolki-handlowe","zakupy","zywnosc"],"pagePostAuthor":"Dorota Mariańska","pagePostDate":"25 maja 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"05","pagePostDateDay":"25","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":571376}} }
300Gospodarka.pl

Polacy na zakupach chcą aplikacji i kas samoobsługowych. Sklepy łapią zadyszkę

Klienci idą z duchem czasu, sklepy natomiast złapały technologiczną zadyszkę. Konsumenci oczekują aplikacji mobilnych i kas samoobsługowych, firmy mają problemy nawet z programami lojalnościowymi. 

Adyen, platforma technologii finansowych, po raz kolejny badała rynek handlowy.

Okazało się, że ponad 1/4 firm w Polsce nie oferuje aktualnie programów lojalnościowych. Nie posiada też żadnego systemu nagradzania klientów za ich zaufanie. Dlaczego? Właściciele sieci handlowych nie mają danych, które pomogłyby im podjąć decyzje dotyczące tych obszarów. Tak odpowiedziało aż 28 proc. ankietowanych.

Porządna aplikacja mobilna mile widziana

Tymczasem, jak wynika z opracowania, klienci coraz częściej oczekują rozwiązań technologicznych.

– To w tym aspekcie polscy konsumenci wyróżniają się na tle Europy. Prawie połowa, bo aż 46 proc. przyznaje, że ich chęć do robienia zakupów zwiększyłaby np. aplikacja mobilna, która dobrze wygląda i jest łatwa w użyciu. Ponadto, współczynnik badanych, którzy chętnie korzystają z samodzielnej opcji kończenia zakupów, wzrósł od zeszłego roku o 8 punktów procentowych – zaliczają się do tego np. samoobsługowe kasy – opcja, z której chętnie korzysta 68 proc. klientów (globalna średnia to 41 proc.) – wskazują autorzy raportu.

Co więcej, dodatkową zachętą do robienia zakupów są technologie zbliżeniowe ograniczające kontakt międzyludzki – tak uważa 1/4 respondentów.


Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter!


– Mimo że oddalamy się od czasów pandemii, w których miały one największe znaczenie, współczynnik opowiadających się za nimi osób wzrósł od zeszłego roku z 17 do 25 proc. Aplikacje mobilne cieszą się zainteresowaniem i w tym przypadku – 1 na 3 klientów chciałby sfinalizować zakupy na żywo za pomocą markowej aplikacji. Co ciekawe, mówiąc o samej płatności, 78 proc. klientów nadal preferuje użycie karty płatniczej zamiast wirtualnego portfela (11 proc.) – podkreślają eksperci z Adyen.

– Jeśli zaś chodzi o finalizację zakupów w Internecie, polscy konsumenci mają sprecyzowane preferencje – ponad połowa porzuca wirtualny koszyk, jeśli nie może zapłacić za zakupy w ulubiony sposób – dodają.

Jak żywność, to ze sklepu stacjonarnego

Gdzie szukamy konkretnych kategorii produktów? Okazuje się, że Polacy nadal najchętniej na żywo robią zakupy spożywcze, kupują meble oraz rośliny i akcesoria ogrodnicze – jak przyznało kolejno 85, 64 i 61 proc. badanych. Wirtualnie najczęściej planujemy wakacje i rozrywkę (72 proc.) oraz kupujemy akcesoria technologiczne (56 proc.). W przypadku ubrań oba światy przenikają się praktycznie po równo (stacjonarnie zakupów w tym sektorze dokonuje 51 proc. konsumentów).

– Dane wskazują, że zmieniające się zachowania konsumentów ciągle napędzają potrzebę innowacji i elastyczności, a polskie firmy powinny jeszcze bardziej skoncentrować się na digitalizacji – podsumowują autorzy raportu.

W Polsce badanie Adyen Retail Report 2023 przeprowadzono na grupie 500 osób zarządzających spółkami handlowymi oraz na 1000 konsumentów.

Polecamy również: