{"vars":{{"pageTitle":"Polacy robią najwięcej zakupów online wśród krajów Europy Środkowo- Wschodniej","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["e-commerce","e-handel","konsumenci","najnowsze","zakupy-online","zakupy-przez-internet","zakupy-w-sieci"],"pagePostAuthor":"Amelia Suchcicka","pagePostDate":"11 grudnia 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"12","pagePostDateDay":"11","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":641226}} }
300Gospodarka.pl

Polacy robią najwięcej zakupów online wśród krajów Europy Środkowo- Wschodniej

Udział rynku sprzedaży internetowej w Polsce wzrósł o 55 proc. od końca 2019 roku do szczytu w czasie pandemii, wynika z raportu CBRE „E-commerce in the post-pandemic era”. Obecnie jego wartość jest jeszcze wyższa, dzięki czemu Polska wyprzedza prognozowany trend o prawie 3 lata. To najwyższy wynik biorąc pod uwagę kraje CEE i drugi najwyższy w Europie (po Portugalii).

Intensywny rozwój e-commerce w pandemii miał potencjał, by na trwałe zmienić podejście Europejczyków do sposobu robienia zakupów.

– Dlatego postanowiliśmy sprawdzić, w jakim stopniu się to udało. Okazuje się, że w wielu krajach po okresie skokowego wzrostu sytuacja wróciła do trendu sprzed lockdownu lub udział konsumpcji online jest nawet niższy od prognoz. Inaczej jest w Polsce, gdzie notujemy najwyższy wzrost rozwoju rynku e-commerce w porównaniu do czasu sprzed pandemii. Udział zakupów online w naszym kraju jest obecnie na poziomie, na którym byłby dopiero za trzy lata, gdyby trend sprzed pandemii się utrzymał. Dodatkowo obserwujemy, że przyspieszony wzrost cały czas się utrzymuje, co oznacza, że zwyczaje zakupowe Polaków uległy długookresowym zmianom – mówi – mówi szefowa działu badań i analiz w CBRE Agata Czarnecka.

Polska numerem jeden e-commerce w Europie Środkowo- Wschodniej

Łączne wydatki na zakupy online w Europie Środkowo-Wschodniej i Południowo-Wschodniej stanowią niecałe 10 proc. całej sprzedaży na kontynencie. Najważniejszym rynkiem jest Polska, która odpowiada za ponad 46 proc. zakupów online w regionie CEE i SEE. Na drugim miejscu znajdują się Czechy, z udziałem na poziomie prawie 17 proc., a na trzecim Rumunia, która odpowiada za ponad 9 proc. wydatków. Znacznie mniejszy wkład mają Węgry, Słowacja, kraje Europy Południowo-Wschodniej i kraje bałtyckie, obejmujące razem jedną czwartą rynku.

Spowodowany pandemią skok w rozwoju e-commerce w Polsce wyniósł 55 proc., w Czechach sięgnął 48 proc., a w Rumunii 25 proc. Jednak jedynie w naszym kraju utrzymała się tendencja wzrostowa nawet po zniesieniu lockdownu. W efekcie aktualnie Polska wyprzedza prognozowany przed pandemią trend rozwoju zakupów online o 3 lata, podczas gdy Czechy tracą 1,3 roku, a Rumunia 1,4, wskazano także.

Największe rynki e-commerce w Europie to Wielka Brytania i Niemcy. Razem odpowiadają za niemal połowę wszystkich wydatków na zakupy online w regionie. Po skoku internetowej sprzedaży w pandemii jej wzrost cały czas się utrzymuje, choć na znacznie niższym poziomie niż w Polsce. Niemcy wyprzedzają rozwój prognozowany przed pandemią o 0,8 roku, a Wielka Brytania o 0,1.

– Zdecydowana większość Europejczyków preferuje zakupy stacjonarne. Obecnie widzimy już, jak bardzo odżyły centra handlowe na całym kontynencie. Podobnie jest w Polsce, w której intensywny wzrost na rynku e-commerce idzie w parze z rozwojem handlu stacjonarnego. Rosnące zamiłowanie Polaków do zakupów online wymaga dużego nacisku na dalszą integrację obu rynków w systemie omnichannel. A więc jeszcze lepszego dostosowania sklepów stacjonarnych do potrzeb klientów, którzy coraz częściej chcą obejrzeć produkty na żywo, a następnie zamówić je przez internet lub odwrotnie, kupić online, ale mieć możliwość zwrotu w sklepie w galerii – podsumował dyrektor w dziale powierzchni handlowych CBRE Mariusz Majkowski.

Czytaj także: