{"vars":{{"pageTitle":"Polki liderkami w Unii Europejskiej. Częściej posiadają własne firmy niż w innych krajach UE","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["dzialalnosc-gospodarcza","efl","najnowsze","news","polacy","polki","ue","unia-europejska"],"pagePostAuthor":"Magdalena Łubkowska","pagePostDate":"5 marca 2024","pagePostDateYear":"2024","pagePostDateMonth":"03","pagePostDateDay":"05","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":687331}} }
300Gospodarka.pl

Polki liderkami w Unii Europejskiej. Częściej posiadają własne firmy niż w innych krajach UE

W Polsce 8 proc. kobiet prowadzi działalność gospodarczą, co daje nam drugi wynik w Unii Europejskiej – wynika z najnowszego raportu EFL „Kobiety w MŚP. Pod lupą” podaje Credit Agricole. Ponad połowa z nich kieruje mikroprzedsiębiorstwem, a co szósta prowadzi firmę liczącą nawet do 249 osób. 

Polskie kobiety znalazły się wśród liderek jeśli chodzi o zatrudnienie na stanowiskach kierowniczych. Według danych z Eurostatu za 2021 rok udział wynosi 43 proc. co daje drugi wynik w Unii Europejskiej. Również 8 proc. kobiet prowadzi działalność gospodarczą, co i w tym przypadku daje Polkom drugi najwyższy wynik w UE. Na pierwszym miejscu znajduje się Grecja, gdzie odsetek ten wynosi 10 proc.

Biorąc pod uwagę płeć wśród mężczyzn odsetek kierowania mikroprzedsiębiorstwami wynosi 47 proc. Polacy częściej zarządzają większymi przedsiębiorstwami (33 proc.) liczącymi od 50 do 249 pracowników.


Bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami subskrybując nasz codzienny newsletter 300Sekund! Obserwuj nas również w Wiadomościach Google.


Jeśli chodzi o branże, jakie wybierają kobiety to wśród „kobiecych biznesów” pojawiają się także firmy leasingowe, sprzedaż pojazdów czy usługi budowlane.

Wiedza biznesowa wymaga uzupełnienia

Prowadzenie własnego biznesu jest dużym wyzwaniem dla osób rozpoczynających swoją karierę. Według badania EFL zarówno wśród kobiet jak i mężczyzn odnotowano średni poziom znajomości wiedzy biznesowej. Tylko 11 proc. kobiet określiło swoją wiedzę i umiejętności na dobrym poziomie (61 proc. określiło poziom jako średni). Natomiast wśród mężczyzn 17 proc. określiło dobre przygotowanie i wiedzę.

Interesującym wynikiem z badania jest fakt, że znacznie częściej kobiety zakładały swoje firmy bez przygotowania lub z niską wiedzą i umiejętnościami. To 26 proc. w porównaniu z 21 proc. mężczyzn.

–Tzw. podstawy przedsiębiorczości koncentrują się głównie na teorii, zaniedbując praktyczne umiejętności niezbędne do prowadzenia własnego biznesu. Ponadto, stereotypy płciowe mogą odgrywać rolę: dziewczęta częściej wybierają zawody humanistyczne, rzadziej poszukują praktycznej wiedzy z zarządzania i finansów, które przydają się w prowadzeniu biznesu – komentuje Monika Constant, prezes zarządu Związku Polskiego Leasingu.

– Widać jednak, że coraz więcej kobiet angażuje się w przedsiębiorczość i prowadzenie własnych firm, a wtedy wzrasta również ich zainteresowanie zdobywaniem wiedzy biznesowej poprzez uczestnictwo w kursach i konferencjach czy korzystanie z mentoringu i wsparcia innych kobiet – Dodaje dalej.

Raport „Kobiety w MŚP. Pod lupą” został przygotowany na podstawie analizy wyników badania ilościowego zrealizowanego przez ICAN Institude na zlecenie EFL S.A. z właścicielami, współwłaścicielami i osobami odpowiedzialnymi za finanse w segmencie firm MŚP z całego kraju. Na potrzeby badania zrealizowano 500 wywiadów.

Polecamy: