{"vars":{{"pageTitle":"Polscy producenci gier dostaną prawie 155 mln zł dofinansowania na innowacyjne projekty","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["fundusze-unijne","gaming","innowacje","ncbir","nowe-technologie"],"pagePostAuthor":"Hubert Bigdowski","pagePostDate":"8 lipca 2020","pagePostDateYear":"2020","pagePostDateMonth":"07","pagePostDateDay":"08","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":58215}} }
300Gospodarka.pl

Polscy producenci gier dostaną prawie 155 mln zł dofinansowania na innowacyjne projekty

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR) wesprze finansowo 43 firmy – głównie z sektora gamingowego łączną kwotą dofinansowania 154,3 mln zł w ramach IV edycji konkursu GameINN.

Celem programu GameINN jest zwiększenie konkurencyjności polskiego sektora producentów gier wideo na rynku globalnym oraz wspieranie innowacyjnych projektów mniejszych spółek.

Program pozwala rodzimym innowatorom realizować nowatorskie projekty w obszarach takich jak projektowanie i wzornictwo w zakresie gier wideo, zastosowania sztucznej inteligencji, nowe narzędzia i mechanizmy interakcji czy rozszerzenie zastosowań technologii i narzędzi na inne dziedziny.

Łączna wartość dofinansowanych projektów w ramach czwartej edycji programu to prawie 227 mln zł, a średnia wartość dodatkowego finansowania to 3,6 mln zł.

Dotychczas, w ramach wszystkich czterech konkursów GameINN, 150 projektom przyznano 474,3 mln zł dofinansowania. GameINN jest realizowany w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Ponad 70 proc. beneficjentów to małe firmy.

Dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju Wojciech Kamieniecki wskazuje, że wysoki poziom złożonych projektów i o ponad połowę wyższa niż planowana wartość przyznanego dofinansowania (pierwotnie miało to być 100 mln zł) to potwierdzenie trendu rozwojowego polskiego sektora gamedev.

„Zwiększanie innowacyjności polskich firm i jednostek naukowych tworzących i rozwijających technologie dla tej i innych branż jest możliwe dzięki wsparciu z programu GameINN, jak i innych programów realizowanych przez NCBR. Trwałe wpisanie prac B+R w strategie biznesowe firm to warunek rozwoju przedsiębiorstw i całych branż w dłuższym horyzoncie czasowym” – podkreśla dyrektor NCBiR.

Dodał, że czwarta edycja konkursu to ostatnia odbywająca się w ramach bieżącej transzy funduszy unijnych, a NCBiR nie wyklucza konieczności zmian kryteriów konkursowych w przyszłości. 

Wsparcie dotyczy jednak nie tylko sektora gamingowego. Blisko 25 proc. projektów, które otrzymały dodatkowe finansowanie, nie było związanych z rynkiem gier. 

“Staramy się wspierać innowacyjne technologie o szerokim spektrum stosowania z wielu branż, m.in. medycznej czy projekty edukacyjne” – powiedział na spotkaniu z dziennikarzami Kamieniecki.

Wśród projektów, którym przyznano dofinansowanie, reprezentowane są wszystkie obszary badawcze programu, m.in.:

– opracowanie platformy do prowadzenia gier szkoleniowych w wirtualnej rzeczywistości i rzeczywistości rozszerzonej oraz możliwością stosowania jej do grup szkoleniowych składających się z wielu uczestników i wykładowcy;
– innowacyjna technologia tworzenia wydarzeń multimedialnych opartych o walki dronów z synergią między poziomami: wirtualnym, rozszerzonym i fizycznym;
– uniwersalna, mutiplatformowa aplikacja do testowania gier komputerowych z udziałem graczy;
– AIVRUX – intuicyjny i innowacyjny kreator interfejsów dla gier VR, opartych o komunikację z wykorzystaniem języka naturalnego;
– opracowanie silnika balansujacego rozgrywkę na poziomie core i meta gry w mobilnych grach casual i midcore.

GameINN jest skierowany do całej branży gier wideo, nie tylko do twórców gier. Dofinansowanie w programie otrzymały zarówno projekty takie, jak platforma sprzętowa wspierająca gry dla niewidomych i słabowidzących, ze szczególnym uwzględnieniem gier wieloosobowych i integrujących, gra VR wspierająca terapię i rehabilitację osób po udarach.

Czytaj także:

Gry i branża rozrywki cyfrowej największym wygranym pierwszego półrocza 2020 roku