{"vars":{{"pageTitle":"Polska awansowała w rankingu konkurencyjności podatkowej. Ale i tak jesteśmy w ogonie OECD","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["najnowsze","oecd","podatek-od-nieruchomosci","podatki","podatki-dochodowe","podatki-korporacyjne","polska","system-podatkowy"],"pagePostAuthor":"Dorota Mariańska","pagePostDate":"21 października 2024","pagePostDateYear":"2024","pagePostDateMonth":"10","pagePostDateDay":"21","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":728615}} }
300Gospodarka.pl

Polska awansowała w rankingu konkurencyjności podatkowej. Ale i tak jesteśmy w ogonie OECD

Polska zajęła 31. miejsce na 38 możliwych w corocznym badaniu konkurencyjności i neutralności systemów podatkowych krajów OECD „Tax Competitiveness Index 2024”. Awansowaliśmy o dwa miejsca w stosunku do ubiegłego roku.

Najbardziej konkurencyjny system podatkowy wśród państw objętych badaniem mają Estonia, Łotwa, Nowa Zelandia i Szwajcaria, a najmniej konkurencyjny: Kolumbia, Włochy i Francja.

„Tax Competitiveness Index 2024” mierzy stopień, w jakim system podatkowy danego kraju uwzględnia konkurencyjność i neutralność.

Neutralne przepisy podatkowe to takie, które nie faworyzują konsumpcji kosztem oszczędzania, jak to się dzieje w przypadku podatków inwestycyjnych i majątkowych. Nie wprowadzają też ulg podatkowych ukierunkowanych na konkretne działania prowadzone przez firmy lub osoby fizyczne, albo wprowadzają ich bardzo niewiele. W miarę jak przepisy podatkowe stają się bardziej złożone, stają się również mniej neutralne.

Autorzy Indeksu przeanalizowali mocne i słabe strony polityki podatkowej państw objętych badaniem.

System podatkowy w Polsce: zalety i wady

Jakie są zatem mocne strony polskiego systemu podatkowego? Polska ma niższą od średniej stawkę podatku dochodowego od osób prawnych wynoszącą 19 proc. (średnia w OECD to 23,9 proc.). Posiadamy też szeroką sieć umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, obejmującą 87 krajów. Za plus uznano także obowiązywanie ulgi na kapitał korporacyjny, która ogranicza preferencję opodatkowania opartą na zadłużeniu.

A co ze słabymi stronami? Autorzy Indeksu zwrócili uwagę, że w Polsce obowiązują liczne podatki od nieruchomości, obciążające osobno transakcje dotyczące nieruchomości, majątków, aktywów bankowych i transakcji finansowych. Do tego przedsiębiorstwa są poważnie ograniczone pod względem kwoty strat operacyjnych netto, które mogą przeznaczyć na pokrycie przyszłych zysków, i nie mogą wykorzystać strat do obniżenia dochodu podlegającego opodatkowaniu w przeszłości. Poza tym firmy mogą odliczyć od podatku zaledwie 33,8 proc. realnych kosztów budynków przemysłowych (średnia w OECD to 47,2 proc.).

Według badań OECD, najbardziej szkodliwe dla wzrostu gospodarczego są podatki korporacyjne, mniej szkodliwe – podatki dochodowe od osób fizycznych i podatki konsumpcyjne. Najmniejszy wpływ na wzrost gospodarczy mają podatki od nieruchomości.

Polecamy: