W te wakacje aż 84 proc. Polaków wyjedzie na urlop. Będą to przeważnie kierunki krajowe, jednak na popularności zyskują wyjazdy zagraniczne. Duże znaczenie dla dalszych podróży ma potrzeba poznawania nowych miejsc, na co wskazało większość rodaków.
Słabnie zainteresowanie spędzaniem urlopu w Polsce. Mimo to nadal kierunki krajowe wybiera 64 proc. Polaków. Jeśli Polska, to coraz częściej decydujemy się na turystykę miejską. Ta forma spędzania wolnego czasu zyskała 5 punktów procentowych rok do roku. Obecnie wybiera ją 19 proc. rodaków. Takie wnioski płyną z tegorocznego raportu International Travel Confidence Index 2024, opracowanego na zlecenie Allianz Partners.
Kierunki zagraniczne w tym roku wybierze 36 proc. ankietowanych. W tym 32 proc. wyjedzie do krajów europejskich. Stanowi to wzrost rok do roku o 5 punktów procentowych. Z kolei odległe destynacje są domeną młodych ludzi w przedziale wiekowym 18-24 lata. Z tej grupy niemal połowa, bo 48 proc. osób planuje spędzić wakacje w innych krajach.
Wzrasta wakacyjny budżet
W tym roku Polacy zamierzają wydać średnio na urlop wakacyjny 5464 zł. To wzrost o 608 zł rok do roku. Większość (56 proc.) rodaków przyznaje, że kwota przeznaczona na wyjazd wynosi minimum 3000 zł, a nawet więcej. Natomiast osoby od 35. do 49. roku życia mogą przeznaczyć na ten cel aż 6656 zł na kierunek wakacyjny.
W skład wydatków urlopowych wchodzą ubezpieczenia turystyczne. Aż 2 na 3 badanych uwzględnia to w finansach. Polacy kierują się głównie kwestiami zdrowotnymi, kiedy decydują się na dodatkowe ubezpieczenie. Głównie zależy im na zapewnieniu opieki medycznej i bezpiecznego powrotu do kraju w przypadku nieprzewidzianych zdarzeń (55 proc.). Połowa, bo 49 proc. ankietowanych zgłasza potrzebę zwrotu kosztów w razie ewentualnych świadczeń medycznych.
Mimo wzrostu budżetów wakacyjnych Polaków wciąż mało osób decyduje się na ubezpieczenie w przypadku odwołania podróży. Mniej niż 1 na 3 osoby uwzględnia ten rodzaj ochrony. Poza tym swój bagaż ubezpiecza raptem 27 proc.
Co bierzemy pod uwagę podczas podróży
Dla Polaków ważnym aspektem jest także poznanie czegoś nowego. Tak wskazało 83 proc. biorących udział w badaniu. Drugą sprawą jest dostęp do konsultacji medycznych nawet całą dobę. To ważne dla 89 proc. Polaków. Wynika to prawdopodobnie z obawy o zachorowanie podczas urlopu, bo taką troskę zgłosiło 53 proc. uczestników badania.
Nie pozostaje nam także obojętny wpływ naszego wyjazdu na środowisko. Dlatego jesteśmy skłonni wydać więcej, żeby zredukować wkład węglowy – tak odpowiedziało 57 proc. ankietowanych. Z drugiej strony gotowość do zmiany już założonych planów wakacyjnych jest niższa o 3 punkty procentowe i wynosi 51 proc.
Ponadto 55 proc. Polaków czerpie inspiracje wyjazdów urlopowych z portali społecznościowych. I nawet samodzielny wyjazd nie sprawia problemu aż 30 proc. badanym. Nawet 27 proc. osób bierze pod uwagę pracę zdalną podczas wakacyjnego wyjazdu.
– Kluczowym wyzwaniem zarówno dla firm z branży turystycznej, jak i ubezpieczycieli oferujących ubezpieczenia podróżne będzie dostosowanie się do zmieniających się preferencji konsumentów, rosnących oczekiwań dotyczących w zakresie bezpieczeństwa i budżetów wakacyjnych oraz wykorzystanie trendów ekologicznych w ofercie – podsumowała Ludmiła Opałko, kierownik działu sprzedaży ubezpieczeń turystycznych Allianz Partners.