{"vars":{{"pageTitle":"Polska transformacja cyfrowa. Firmy muszą przyspieszyć tempo zmian, a pomóc im może AI","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["analiza-rynku","cyberbezpieczenstwo","cyfryzacja","duze-firmy","male-i-srednie-przedsiebiorstwa","najnowsze","polskie-firmy","sztuczna-inteligencja","sztuczna-inteligencja-w-biznesie","technologia"],"pagePostAuthor":"Filip Majewski","pagePostDate":"24 kwietnia 2024","pagePostDateYear":"2024","pagePostDateMonth":"04","pagePostDateDay":"24","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":705607}} }
300Gospodarka.pl

Polska transformacja cyfrowa. Firmy muszą przyspieszyć tempo zmian, a pomóc im może AI

Jedna trzecia firm w Polsce planuje zwiększyć wydatki na transformację cyfrową w ciągu najbliższego roku – to wzrost o 19 punktów proc. w porównaniu z 2023 rokiem. Około 18 proc. przedsiębiorstw zamierza zatrudnić nowych pracowników wspierających ten proces. Do pełni sukcesu, firmy muszą jednak trochę zwiększyć tempo zmian. A pomóc im w tym może sztuczna inteligencja.

Polscy przedsiębiorcy coraz większą wagę przykładają do transformacji cyfrowej, co pokazuje najnowszy raport KPMG, sporządzony we współpracy z Microsoftem. Wynika z niego, że wskaźnik Monitora Transformacji Cyfrowej Biznesu wzrósł w tym roku do 5,1 pkt w porównaniu z 4,4 pkt w 2023 roku i 4,8 pkt dwa lata temu.

Szczególnie wyróżnił się sektor finansowy, osiągając wynik 6,2 pkt. Na drugim miejscu, z niewielką stratą, znalazł się sektor technologiczny. Firmy z tej branży zdobyły 6 pkt. Podium, z wynikiem 5,6 pkt, zamyka sektor motoryzacyjny. Z kolei najniższy wskaźnik – 4,2 pkt – osiągnęła branża budownictwa i nieruchomości.


Czytaj także: Cyfryzacja sektora rządowego w Polsce wypada nieźle. Rozwijamy się szybciej niż inne kraje


– Po dwóch latach od opublikowania pierwszej edycji „Monitora Transformacji Cyfrowej Biznesu” jesteśmy w punkcie, z którego powinniśmy startować. To równocześnie dobra i zła informacja. Dobra dlatego, że biznes zmierza we właściwym kierunku – polskie przedsiębiorstwa przekroczyły połowę dziesięciopunktowej skali, urósł odsetek organizacji posiadających lub zamierzających stworzyć formalny dokument strategii cyfrowej, coraz więcej firm planuje zwiększenie wydatków na transformację cyfrową i zatrudnienie nowych osób do wspierania tego obszaru – mówi dr Grzegorz W. Cimochowski, partner i szef Działu Consultingu w KPMG w Polsce.

AI chętniej wchodzi do firm

Coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się na wykorzystanie sztucznej inteligencji (AI). Obecnie 28 proc. organizacji korzysta z narzędzi opartych na AI, a kolejne 30 proc. planuje ich wdrożenie w ciągu najbliższego roku. Jednakże raport wykazuje, że aż 65 proc. firm nie mierzy efektywności tych narzędzi, co może sugerować brak świadomości ich potencjału lub brak odpowiednich metryk. Sektor motoryzacyjny (47 proc.) oraz finansowy (40 proc.) są liderami w wykorzystaniu sztucznej inteligencji.

– W polskim biznesie zaczyna się pojawiać na dobre sztuczna inteligencja, a zagadnienie cyberbezpieczeństwa funkcjonuje coraz bardziej w praktyce, a nie tylko w teorii. Sektor finansowy wysunął się zdecydowanie na prowadzenie, osiągając najwyższy wskaźnik „Monitora Transformacji Cyfrowej Biznesu”. Branża finansowa może pochwalić się między innymi znakomitymi wynikami w obszarze cyberbezpieczeństwa, poziomu inwestycji w transformację cyfrową oraz zaangażowaniem w rozwijanie kompetencji pracowników. Z drugiej strony jesteśmy jednak na początku drogi i wciąż mocno odstajemy od liderów w Europie i na świecie – dodaje Cimochowski.

Co do innych obszarów transformacji cyfrowej, raport wykazał, że 72 proc. firm posiada procedury dotyczące zarządzania cyberbezpieczeństwem, (wzrost o 12 punktów proc. w porównaniu z rokiem poprzednim).

Jedna trzecia firm chce zwiększyć nakłady na cyfryzację

W tym roku zanotowano również znaczący wzrost odsetka firm deklarujących zwiększenie wydatków na transformację cyfrową w porównaniu z poprzednią edycją badania. Obecnie 33 proc. przedsiębiorstw w Polsce planuje zwiększyć finansowanie tego procesu, co stanowi wzrost aż o 19 punktów proc. w stosunku do danych z 2023 roku.

W minionym roku, ze względu na wyzwania gospodarcze, firmy ograniczały swoje inwestycje w tym obszarze. Wśród tych organizacji, które planują zwiększyć budżet na cyfrową transformację, aż 11 proc. zamierza to zrobić w dużym stopniu. Co więcej, plany związane z zatrudnianiem pracowników do realizacji transformacji cyfrowej również uległy poprawie w porównaniu z rokiem poprzednim.

Obecnie, około 18 proc. firm planuje zwiększyć liczbę etatów, podczas gdy w 2023 roku było to zaledwie 7 proc. Jednakże wciąż wiele firm nie posiada jednolitej strategii rozwoju cyfrowego. Liderem w tej kwestii pozostaje sektor finansowy.

– Wyniki tegorocznego badania jednoznacznie wskazują, że w kontekście posiadania formalnej strategii rozwoju cyfrowego mamy jeszcze wiele do zrobienia. Taki dokument ma 42 proc. dużych firm, niespełna 27 proc. średnich i tylko 13 proc. małych organizacji. Bez wątpienia jesteśmy w momencie kluczowym i wyjątkowym dla rozwoju AI, a cyfrowy dług zmniejsza innowacyjność biznesu. To bardzo ważne, żeby każda firma w swojej strategii uwzględniała transformację cyfrową, ponieważ to właśnie ma kluczowy wpływ na przyszły wzrost oraz zwiększanie przychodów – mówi Tomasz Dreslerski, Dyrektor Segmentu Enterprise w polskim oddziale Microsoft.

– Bardzo cieszy fakt, że na pozycji lidera pod względem istnienia formalnego dokumentu transformacji cyfrowej plasuje się sektor finansowy. W tym niezwykle dynamicznym środowisku biznesowym zwinność jest kluczowa. Właściwie wszystkie firmy, a szczególnie te organizacje, które reprezentują sektor regulowany, muszą być dzisiaj gotowe dostosowywać się do szybko zmieniających się warunków rynkowych – dodaje Dreslerski.


Bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami subskrybując nasz codzienny newsletter 300Sekund! Obserwuj nas również w Wiadomościach Google.


Wzrasta świadomość o cyberbezpieczeństwie

W ponad 7 na 10 firmach istnieją formalne procedury dotyczące zarządzania cyberbezpieczeństwem. 72 proc. badanych oświadcza, że ich firmy wprowadziły polityki i procedury związane z cyberbezpieczeństwem, co stanowi wzrost o 12 punktów proc. w ciągu roku. Najwyższy poziom odnotowano w sektorach finansowym i motoryzacyjnym, gdzie 87 proc. respondentów zgłosiło posiadanie takich struktur, oraz w branży life sciences, gdzie odsetek ten wyniósł 86 proc.

Jednocześnie 57 proc. ankietowanych uważa, że ich firmy są bardzo dobrze lub dobrze chronione przed cyberzagrożeniami, a kolejne 31 proc. uznaje poziom bezpieczeństwa za umiarkowany.

Polecamy także: