{"vars":{{"pageTitle":"Polski eksport odporny na wojny i pandemię. Uznaniem cieszą się zwłaszcza dwa produkty","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["eksport","finanse-krajowe","handel-miedzynarodowy","handel-zagraniczny","import","main","najnowsze","niemcy","pandemia","polska","wymiana-handlowa"],"pagePostAuthor":"Filip Majewski","pagePostDate":"6 kwietnia 2024","pagePostDateYear":"2024","pagePostDateMonth":"04","pagePostDateDay":"06","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":701839}} }
300Gospodarka.pl

Polski eksport odporny na wojny i pandemię. Uznaniem cieszą się zwłaszcza dwa produkty

Polski eksport w latach 2019-2023 był odporny na wstrząsy, będące efektem zarówno pandemii COVID-19, wojny w Ukrainie i ogólnoświatowego spowolnienia gospodarczego. W 2023 roku wartość polskiego eksportu wyniosła 351 mld euro. Szczególnym powodzeniem cieszą się na rynku dwie polskie technologie.

Według raportów, roczny wzrost zarówno wartości, jak i wolumenu eksportu wyniósł po 1,4 proc. Ta stabilność w obliczu trudnych warunków na świecie szczególnie rzuca się w oczy w kontekście handlu z Niemcami, który jest największym partnerem handlowym Polski, odpowiadając za 28 proc. udziału w 2023 roku. Niemiecki import ogółem w 2023 roku zmniejszył się niemal o 10 proc. rok do roku, podczas gdy polski eksport do Niemiec wzrósł o 1,7 proc. rok do roku.

Telefony i akumulatory „Made in Poland” to hit

W ostatnich pięciu latach szczególnie dynamicznie rósł eksport dóbr średnio i wysoko zaawansowanych technologicznie. Polskie hity eksportowe, takie jak akumulatory elektryczne, zanotowały wzrost sprzedaży o 350 proc., przekraczając wartość 12 mld euro w latach 2019-2023.

W przypadku dóbr wysoko zaawansowanych, telefony odznaczały się największą dynamiką wzrostu, osiągając wzrost o 49 proc., co przekłada się na ponad 3,2 mld euro. Wysokie udziały tych kategorii dóbr w eksporcie, odpowiednio 30-35 proc. oraz 16-19 proc., wskazują na systematyczne zwiększanie się zdolności technologicznych i złożoności ekonomicznej eksportu polskiej gospodarki.

Części i akcesoria samochodowe także pozostają fundamentem polskiego eksportu, a ich wartość w 2023 roku wyniosła 16,7 mld euro, z udziałem 4,8 proc. Chociaż zaobserwowano spadki w 2020 roku związane z pandemią (16 proc. rok do roku, do 10,8 mld euro), były one krótkotrwałe, a polscy producenci pozostają silnie włączeni w regionalne łańcuchy dostaw.


Bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami subskrybując nasz codzienny newsletter 300Sekund! Obserwuj nas również w Wiadomościach Google.


Korzystne zmiany strukturalne są widoczne w dodatnim saldzie handlowym sektora, które wyniosło 6,1 mld euro w 2023 roku, oraz w intensywności importu i eksportu w tym sektorze. Indeks Grubela-Lloyda, mierzący handel wewnątrzgałęziowy, przekroczył 76 proc.

Obliczenia Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) sugerują, że polscy eksporterzy sprzedają wyroby bardziej przetworzone i lepszej jakości. To oznacza poprawę konkurencyjności oraz przesunięcie się w powiązaniach produkcyjnych ku etapom bardziej złożonym, co generuje wyższą wartość dodaną dla gospodarki.

Polecamy także: