{"vars":{{"pageTitle":"Polski system podatkowy na 36. miejscu wśród 37 państw OECD. Podatki są u nas zbyt skomplikowane","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["international-tax-competitiveness-index","organizacja-wspolpracy-gospodarczej-i-rozwoju","podatek-vat","podatki","systemy-podatkowe","tax-foundation"],"pagePostAuthor":"Amelia Suchcicka","pagePostDate":"19 października 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"10","pagePostDateDay":"19","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":205216}} }
300Gospodarka.pl

Polski system podatkowy na 36. miejscu wśród 37 państw OECD. Podatki są u nas zbyt skomplikowane

Wśród 37 systemów podatkowych państw Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) polski system znalazł się na 36. pozycji. Gorszy wynik osiągnęły tylko Włochy – wynika z rankingu „International Tax Competitiveness Index” sporządzonego przez Tax Foundation.

Największym problemem polskiego systemu podatkowego jest jego skomplikowanie. Polska wypada też słabo pod względem bazy podatkowej dla opodatkowania konsumpcji, co wiąże się z istnieniem szerokiego wachlarza obniżonych stawek VAT.

Pierwszą pozycję – po raz ósmy z rzędu – zajęła Estonia.

Indeks mierzy jakość systemu podatkowego w pięciu obszarach:

Bierze przy tym pod uwagę nie tylko samą wysokość stawek (konkurencyjność), lecz także skomplikowanie związane z licznymi preferencjami i wyjątkami (neutralność).


czytaj także: Tak kończy Polski Ład. Co zostało z najważniejszej od lat reformy podatkowej?


Podatki w Polsce są zbyt skomplikowane

„Indeks nie uwzględnia aspektu, który dla polskich podatników jest szczególnie dotkliwy – zmienności przepisów i niepewności związanej z ich uchwalaniem. Przepisy podatkowe są w Polsce co chwilę modyfikowane, co oficjalnie często ma służyć ‚łataniu’ luk. Co gorsza, w ostatnich latach niechlubną tradycją stały się prace pod koniec roku kalendarzowego nad zmianami podatkowo-składkowymi, które miałyby obowiązywać od 1 stycznia roku kolejnego. Tę niepewność dodatkowo zwiększają teraz prace nad ustawą podatkową tzw. Polskiego Ładu, która nie odpowiada wcale na wskazaną przez Tax Foundation bolączkę polskiego systemu podatkowego – nadmierne skomplikowanie. Licząca prawie 260 stron nowelizacja ustawy nie sprawia bynajmniej wrażenia nieskomplikowanej, na co wskazują doradcy podatkowi i specjaliści od prawa podatkowego” – podaje Tax Foundation.

O ile za samą wysokość klina w przypadku opodatkowania osób prawnych i fizycznych Polska zajęła odpowiednio piątą i szóstą pozycję (relatywnie słabo wypadając za to w przypadku opodatkowania konsumpcji – 28. miejsce), o tyle pod względem skomplikowania jej miejsca to: 28. (opodatkowanie osób prawnych), 30. (opodatkowanie osób fizycznych) oraz 37. (opodatkowanie konsumpcji). Słabo też Polska wypada pod względem bazy podatkowej dla opodatkowania konsumpcji, co wiąże się z istnieniem szerokiego wachlarza obniżonych stawek VAT” – dodaje Tax Foundation.

Im prościej, tym lepiej

System podatkowy ma istotny wpływ na wzrost gospodarczy kraju. Dobrze zaprojektowany system podatkowy pozwala podatnikom łatwo obliczać i płacić należne kwoty oraz zapewnia środki na sfinansowanie wydatków publicznych. Z kolei zły system podatkowy jest uciążliwy dla podatników oraz zniechęca ich do produktywnej działalności, czyli pracy i inwestowania – podają autorzy rankingu.

Jakość systemu podatkowego oceniana jest przez pryzmat dwóch aspektów:

• konkurencyjności (wysokości krańcowych stawek podatkowych)
• neutralności – neutralny system podatkowy to taki, który w możliwie ograniczony sposób zaburza decyzje podmiotów gospodarczych, np. premiując konsumpcję zamiast oszczędzania albo inwestycje w jedne sektory kosztem innych.

Budżet zarabia krocie na uprawnieniach do emisji CO2. Plan już przekroczony o 70%