{"vars":{{"pageTitle":"Polskie banki będą używać prostszego języka w komunikacji z klientami","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["banki","deklaracja-prostego-jezyka","obsluga-klienta","prosta-komunikacja","sektor-bankowy","zwiazek-bankow-polskich"],"pagePostAuthor":"Amelia Suchcicka","pagePostDate":"6 lipca 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"07","pagePostDateDay":"06","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":154730}} }
300Gospodarka.pl

Polskie banki będą używać prostszego języka w komunikacji z klientami

Dwadzieścia polskich banków podpisało zobowiązanie o używaniu prostszego języka w komunikacji z klientami. Zasady mają być stosowane przede wszystkim wobec klientów detalicznych.

„Deklaracja banków w sprawie standardu prostego języka” to dokument, który opracowała grupa robocza do spraw prostej komunikacji pomiędzy bankami a ich klientami. Funkcjonuje ona przy Związku Banków Polskich (ZBP). Do deklaracji przystąpiło 20 banków, tworzących związek.

Zobowiązanie wyraża zamiar banków, by posługiwać się prostym językiem i pisać przejrzyste, w pełni zrozumiałe dla odbiorców teksty. To zbiór wytycznych na przyszłość. Nie dotyczy dokumentów, które już istnieją oraz komunikatów przekazanych klientom w poprzednich latach.

Koncepcja uproszczonego języka

Prosta komunikacja bankowa jest wspólną inicjatywą polskich banków w ramach międzynarodowej koncepcji uproszczonego języka (z ang. plain language). To standard językowy zalecany instytucjom i autorom, którzy piszą teksty adresowane do masowego odbiorcy.


czytaj także: Getin Noble Bank stawia na cyfryzację i kluczowe rynki, za cenę likwidacji 650 stanowisk


„Wierzymy, że klienci banków przychylnie przyjmą działania, które dotyczą prostej komunikacji. Chcemy, aby prosty i zrozumiały język polski ułatwił współpracę i budowanie wzajemnych relacji. Będziemy współpracować, w zakresie prostego języka, z innymi instytucjami, w których powstają dokumenty – w tym z instytucjami administracji publicznej. Chcemy, aby łatwy, prosty i przejrzysty język stał się normą w komunikacji w naszym kraju” – podaje Związek Banków Polskich w komunikacie.

Do deklaracji przystąpiły następujące banki:

Alior Bank, Bank BPS, Bank Gospodarstwa Krajowego, Bank Millennium, Bank Ochrony Środowiska, Bank Pekao, Bank Pocztowy, BNP Paribas Bank Polska, Credit Agricole Bank Polska, Deutsche Bank Polska, DNB Bank Polska, Getin Noble Bank, ING Bank Śląski, mBank, Nest Bank, PKO Bank Polski, Raiffeisen Bank International AG Oddział w Polsce, Santander Bank Polska, Santander Consumer Bank, SGB-Bank.

Pokolenie Z Polaków jest liderem korzystania z płatności zbliżeniowych i bankowości cyfrowej