Polska notuje jeden z największych spadków liczby śmiertelnych wypadków w Europie – w ciągu pięciu lat zmniejszyły się one o 35 proc. Mimo tego poziom śmiertelności na polskich drogach wciąż utrzymuje się powyżej średniej unijnej, a kierowcy i piesi oczekują dalszych zmian. Najnowsze badanie Biostat, przygotowane dla Multiconsult Polska, pokazuje, jakie rozwiązania mogą najbardziej poprawić bezpieczeństwo na drogach.
Polacy wskazują konkretne działania
W badaniu z listopada 2025 roku respondenci najczęściej wskazywali na potrzebę skuteczniejszej kontroli prędkości. Odcinkowe pomiary i większa liczba fotoradarów uzyskały 22,2 proc. wskazań. Niewiele mniej – 21,4 proc. – zdobyły inteligentne przejścia dla pieszych, które automatycznie wykrywają użytkowników i sterują sygnalizacją.
W dalszej kolejności Polacy oczekują doświetlania przejść (18,5 proc.), uspokajania ruchu (16,2 proc.) oraz rozbudowy skrzyżowań bezkolizyjnych (11,9 proc.). Dla 9,8 proc. badanych ważne jest także ograniczenie nadmiaru znaków i poprawa ich czytelności.
Audyty BRD – klucz do bezpiecznej infrastruktury
Jednym z podstawowych narzędzi służących ocenie bezpieczeństwa dróg są audyty BRD. Niezależni audytorzy sprawdzają m.in. dostrzegalność i widoczność oznakowania, czytelność organizacji ruchu i możliwość dostrzeżenia pieszych. Audyty obejmują zarówno etapy planowania, projektowania i realizacji oraz pierwsze lata użytkowania dróg.
Obecnie przeprowadza się je przede wszystkim na trasach transeuropejskich oraz na inwestycjach finansowanych ze środków unijnych. Szczegółowe zasady ich realizacji określa instrukcja GDDKiA.
Sztuczna inteligencja wspiera kierowców i pieszych
Technologie oparte na sztucznej inteligencji odgrywają na drogach coraz większą rolę. To m.in. systemy automatycznie sterujące światłami, znaki o zmiennej treści informujące o zagrożeniach czy rozwiązania wykrywające pieszych i rowerzystów. Coraz częściej stosuje się także systemy ważenia pojazdów w ruchu, które wykrywają przeciążone ciężarówki i kierują je na kontrolę.
Mimo rosnącej roli technologii eksperci wskazują na wciąż powtarzające się problemy infrastrukturalne. To m.in. słaba widoczność oznakowania poziomego, nieczytelne oznakowanie podczas remontów czy brak barier ochronnych w niebezpiecznych miejscach.
Czy Polska osiągnie cel Wizji Zero?
– Wyniki badania pokazują, że Polacy bardzo świadomie oceniają czynniki wpływające na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Największe poparcie zdobywają rozwiązania, które ograniczają konsekwencje ludzkich błędów, jak inteligentne przejścia, doświetlenie czy skuteczna kontrola prędkości. To dokładnie ten kierunek, który przybliża nas do osiągnięcia Wizji Zero – podkreśla Tomasz Nowakowski, audytor BRD i projektant drogowy w Multiconsult Polska.
– Aby zrealizować cel całkowitej eliminacji ofiar śmiertelnych do 2050 roku, musimy kontynuować modernizację infrastruktury, wprowadzać nowe technologie i dbać o spójność oraz czytelność projektowanych rozwiązań – dodaje.
Eksperci oceniają, że kluczowe będzie dalsze wdrażanie narzędzi uspokajających ruch, rozwój inteligentnych systemów ostrzegania i zarządzania ruchem oraz poprawa jakości oznakowania na wszystkich typach dróg. Ważnym elementem może być też upowszechnienie audytów BRD poza drogami krajowymi.