{"vars":{{"pageTitle":"Polskie dziewczęta są na bakier z umiejętnościami cyfrowymi. Znajdujemy się w ogonie państw UE","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news","tylko-w-300gospodarce"],"pageAttributes":["300grafika","dziewczyny","edukacja","eurostat","fundacja-digital-poland","ict","ke","kobiety","kompetencje-cyfrowe","main","najnowsze","stem"],"pagePostAuthor":"Dorota Mariańska","pagePostDate":"26 kwietnia 2024","pagePostDateYear":"2024","pagePostDateMonth":"04","pagePostDateDay":"26","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":706274}} }
300Gospodarka.pl

Polskie dziewczęta są na bakier z umiejętnościami cyfrowymi. Znajdujemy się w ogonie państw UE

W Polsce 54 proc. dziewcząt w wieku 16-19 lat wykazuje się co najmniej podstawowymi umiejętnościami cyfrowymi. To wynik poniżej średniej unijnej. Za nami są już tylko trzy kraje: Bułgaria, Niemcy i Rumunia.

Według najnowszych danych Eurostatu, w 2023 roku 68 proc. dziewcząt w wieku 16-19 lat w UE posiadało co najmniej podstawowe umiejętności cyfrowe, zauważalnie przewyższając udział odnotowany w ogólnej populacji (56 proc.).

Odsetek chłopców w tej samej grupie wiekowej był nieco niższy i wyniósł 65 proc.

Podstawowe i ponad przeciętne umiejętności cyfrowe, jak je definiuje Eurostat, obejmują m.in. wyszukiwanie informacji, komunikowanie się, tworzenie treści cyfrowych czy umiejętności w zakresie bezpieczeństwa.

Jak to wygląda w poszczególnych krajach?

Najwyższy odsetek dziewcząt z co najmniej podstawowymi umiejętnościami cyfrowymi odnotowano w Finlandii i Chorwacji (po 96 proc.) oraz w Czechach (95 proc.). Natomiast najniższe – w Rumunii (44 proc.), Niemczech (46 proc.) oraz w Bułgarii i w Polsce (po 54 proc.).

A jak wypada Polska?

W Polsce w ubiegłym roku 54 proc. dziewcząt w wieku 16-19 lat posiadało podstawowe lub ponadprzeciętne umiejętności cyfrowe. To mniej niż średnio w krajach unijnych. Jednak nastolatki mogą pochwalić się większymi umiejętnościami niż przeciętnie posiadają Polacy jako społeczeństwo. Różnica jest zauważalna, bo tylko 44 proc. Polaków opanowało wspomniane umiejętności.

Zgodnie z unijnymi założeniami do 2030 r. 80 proc. mieszkańców UE ma mieć podstawowe umiejętności cyfrowe.

– W dzisiejszym świecie, gdzie technologia jest coraz ważniejsza, rośnie zapotrzebowanie na ludzi wykwalifikowanych w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT). Jednak kobiety są obecnie niedostatecznie reprezentowane w tym ważnym sektorze, podobnie jak w innych dziedzinach nauki, technologii, inżynierii i matematyki (STEM). Mimo że kobiety stanowią 51 proc. populacji UE, tylko 1 na 3 absolwentów STEM i 1 na 5 specjalistów w dziedzinie ICT to kobiety – podkreśla Komisja Europejska.


Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter!


Jak tłumaczy natomiast Fundacja Digital Poland, choć młodzi dorastają z telefonem w ręku, ich umiejętność sprawnego wykorzystywania cyfrowych narzędzi do zdobywania wiedzy i rozwoju pozostają na niskim poziomie.

Test przeprowadzony przez Fundację w ubiegłym roku pokazał, że z cyfrowymi zadaniami poradzili sobie uczniowie liceów ogólnokształcących, natomiast nieco gorzej – z wynikiem 43 proc. – uczniowie szkół podstawowych. Obszar, w którym dzieci i młodzież dobrze sobie radzą, to umiejętność korzystania z danych i informacji. Gorzej wypadły wyniki związane z bezpieczeństwa w internecie. Tylko 45 proc. uczniów poprawnie odpowiedziało na pytania zadane w teście.

To też może Cię zainteresować: