{"vars":{{"pageTitle":"Polskie linie Enter Air podwoiły przychody, ale tracą 55 mln na niskim kursie złotego","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["enter-air","gielda","linie-lotnicze","lotnictwo","transport","wyniki-finansowe"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"2 grudnia 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"12","pagePostDateDay":"02","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":226298}} }
300Gospodarka.pl

Polskie linie Enter Air podwoiły przychody, ale tracą 55 mln na niskim kursie złotego

Największe polskie prywatne linie turystyczne Enter Air zanotowały 844 mln zł przychodów w trzech kwartałach 2021 roku. To wzrost o ponad 103 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Enter Air, największa polska prywatna linia lotnicza, miała w I-III kw. 2021 r. 844,6 mln zł przychodów, tj. o ponad dwa razy więcej od obrotów osiągniętych w analogicznym okresie 2020 r.

Dwa razy większe przychody

Spółka odnotowała 177 mln zł EBITDA (czyli zysk operacyjny przedsiębiorstwa przed potrąceniem odsetek od zaciągniętych zobowiązań oprocentowanych, podatków), 70,4 mln zł zysku operacyjnego i 21,1 mln zł straty netto.

Wzrost przychodów spowodowany był wypracowaniem przez przewoźnika dobrych wyników w sezonie letnim, w którym wykorzystywana była cała posiadana flota 26 samolotów, w tym dwa dodatkowe Boeingi 737-800, które dołączyły do floty w lipcu oraz obie maszyny 737 MAX 8, które wróciły do wykonywania operacji lotniczych we flocie Enter Air w marcu tego roku.

Gdyby nie otaczające nas informacje na temat pandemii, mogłoby się wydawać, że działamy w całkowicie normalnych warunkach”, mówi członek zarządu Grzegorz Polaniecki, dodając, że dynamika wyników finansowych jest prawie taka sama jak przed pandemią.

Polaniecki podkreśla, że wpływ na wynik publikowany w złotówkach mają wirtualne różnice kursowe. Wynikają one z tego, że zobowiązania leasingowe muszą być wyceniane po kursie z dnia bilansowego, natomiast samoloty, będące przedmiotem tego finansowania, nie są wyceniane po tym kursie.

Negatywny wpływ na wynik I-III kw. 2021 roku oprócz trzeciej fali COVID-19 w marcu i kwietniu miało osłabienie złotego do głównych walut – to spowodowało, że negatywne różnice kursowe wyniosły minus 54,8 mln zł.

Straty odrobione

W samym III kw. 2021 wyniki Enter Air były zgodne z założeniami spółki i pozwoliły znacząco odrobić straty poniesione przez przewoźnika w I półroczu 2021 r. Spółka miała 536,9 mln zł przychodów (+184 proc. rok do roku) i 75,6 zysku netto (+120 proc. r/r).

W sezonie letnim lataliśmy do większości wakacyjnych destynacji, w których samoloty z logo Enter Air pojawiały się także przed pandemią. Na wielu lotniskach nawet zwiększyliśmy naszą obecność, dzięki pozyskaniu dodatkowych slotów. Umowy, które podpisaliśmy z touroperatorami zakładają też intensywny program w sezonie zimowym. Wprowadzenie dodatkowych testów przed podróżą nie było do tej pory przeszkodą dla turystów, więc mamy nadzieję, że nadal tak będzie” – dodaje Grzegorz Polaniecki.

Na koniec III kw. 2021 r. Grupa Enter Air miała 363 mln zł środków pieniężnych. W lutym 2021 r. Enter Air otrzymał wsparcie w ramach rządowego programu Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Dużych Firm w formie pożyczki płynnościowej w kwocie 287 mln zł.

Uzyskane środki służą poprawie bieżącej płynności spółki, spłata pożyczki następuje zgodnie z harmonogramem. 30 września 2021 r. Enter Air podpisał z PFR umowę pożyczki preferencyjnej w kwocie 78,1 mln zł, która jest elementem programu Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Dużych Firm.