{"vars":{{"pageTitle":"Ponad milion złotych kary dla portalu Wakacje.pl. UOKIK wziął pod lupę wakacyjne oferty [AKTUALIZACJA]","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["biura-podrozy","itaka","najnowsze","rainbow-tours","tomasz-chrostny","travelist","travelplanet","uokik","urlop","wakacje","wycieczki-zagraniczne"],"pagePostAuthor":"Filip Majewski","pagePostDate":"27 grudnia 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"12","pagePostDateDay":"27","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":649663}} }
300Gospodarka.pl

Ponad milion złotych kary dla portalu Wakacje.pl. UOKIK wziął pod lupę wakacyjne oferty [AKTUALIZACJA]

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) ukarał portal wakacje.pl karą finansową w wysokości ponad miliona złotych. Decyzja ta wynika z nieaktualnych i niepełnych informacji dotyczących cen prezentowanych na stronie internetowej, co istotnie wpływało na wyniki wyszukiwania oraz decyzje dla użytkowników przy wyborze oferty wakacyjnej.

W trakcie badania przeprowadzonego przez UOKiK stwierdzono, że ceny wielu wycieczek na platformie wakacje.pl różniły się od tych wyświetlanych w wynikach wyszukiwania oraz po rozwinięciu szczegółów ofert. Ta rozbieżność w cenach utrudniała konsumentom skuteczne dokonywanie wyborów, zniechęcając do podejmowania transakcji.

Możliwość filtrowania różnych ofert na podstawie indywidualnych kryteriów jest bardzo istotne z punktu widzenia klienta takich stron. Jednakże, wiele ofert prezentowanych na portalu wakacje.pl nie odzwierciedlały rzeczywistych cen, co stanowiło istotny problem dla konsumentów. Szacuje się, że aż 40 proc. ofert miało inną cenę niż ta podawana na portalu.


Czytaj także: Zalando, Booking i Travelist z zarzutami UOKiK. „Naruszają interesy konsumentów”


Wycieczki realnie droższe o ponad 1000 zł

UOKiK ukazuje istotne rozbieżności w cenach. Na przykład, wyszukując 7-dniowy pobyt na Kubie dla jednej osoby, cena wynosiła początkowo 7 127 zł, lecz po rozwinięciu szczegółów oferty skoczyła do 8 475 zł, co oznacza różnicę wynoszącą aż 1 348 zł. Analogicznie sytuacja przedstawiała się w przypadku innych ofert, jak np. wyjazd do Egiptu czy Hiszpanii.

– Na stronach internetowych i w wyszukiwarkach ofert powinny być pokazywane ceny aktualne i kompletne, tak by konsument nie musiał weryfikować, jaki jest rzeczywisty koszt wycieczki w celu podjęcia najkorzystniejszej dla niego decyzji zakupowej. Przedsiębiorca prowadzący serwis internetowy, który umożliwia wyszukiwanie i sortowanie ofert z uwzględnieniem wysokości cen, odpowiada za przejrzyste ich prezentowanie, dlatego zgodnie z prawem musi mieć pewność, że cena zawiera wszystkie obowiązkowe opłaty i podawać je na każdym etapie, gdy informuje o koszcie wyjazdu. Nie można oczekiwać, że konsument będzie podchodził z podejrzliwością do przekazywanych mu informacji, tak samo jak nie można doprowadzać do sytuacji, aby wyszukiwarka ofert wprowadzała konsumentów w błąd – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny, cytowany w komunikacie urzędu.

Biura podróży pod lupą UOKIK

Decyzja UOKiK o nałożeniu kary na wakacje.pl nie jest odosobnionym przypadkiem. Trwają również postępowania wobec innych platform, takich jak Travelplanet.pl, oraz śledztwa dotyczące sposobu prezentowania cen przez różne biura podróży.

Wydana przez Prezesa UOKiK decyzja ma na celu ochronę interesów konsumentów, zapewniając im rzetelne i porównywalne informacje o cenach, umożliwiając bardziej świadome podejmowanie decyzji zakupowych. Dodatkowo, UOKiK przeprowadza szeroko zakrojone postępowania wyjaśniające, badając sposób prezentowania cen przez biura podróży oraz sposoby rozpatrywania reklamacji i zawierania ugód z konsumentami.

Analizowane są także obowiązki informacyjne organizatorów wycieczek zagranicznych przed zawarciem umowy oraz praktyki moderowania opinii na ich stronach internetowych. Badane są również sytuacje związane z informowaniem klientów o zmianach hotelu i wzrostach cen wycieczek. Wśród biur podróży, których działania są pod lupą UOKiK, znajdują się m.in. Nowa Itaka, Coral Travel, TUI i Rainbow Tours.

Wakacje.pl nie zgadza się z karą. Zapowiada odwołanie

Wakacje.pl nie zgadza się z decyzją Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) dotyczącą ponad 1 mln zł kary nałożonej na spółkę i zapowiada, że będzie się od niej odwoływać i podejmować dalsze kroki prawne. Zarząd Wakacje.pl nie zgadza się z przyjętą przez prezesa UOKiK argumentacją, która była podstawą decyzji o ukaraniu, podkreślono.

Wakacje.pl to serwis zbierający i prezentujący oferty blisko 100 biur podróży. Prezes UOKiK obarczył Wakacje.pl odpowiedzialnością za różnice w cenach ofert tychże biur, które mogą występować pomiędzy ceną wyświetlaną na wynikach wyszukiwania a widoczną na szczegółowym widoku oferty. UOKiK pominął okoliczność, że serwis Wakacje.pl, jako agent turystyczny, prezentuje zawsze ceny, jakie zostały mu przesłane przez biura podróży i na żadnym etapie nie wpływa na ich poziom – czytamy w oświadczeniu spółki.

Same biura podróży powinny zgodnie z obowiązującymi przepisami przesyłać aktualne ceny do swoich pośredników, w tym do Wakacje.pl, podkreślono.

W tym postępowaniu zostaliśmy obarczeni odpowiedzialnością za coś, na co nie mamy wpływu. Nie ma takiej czynności, którą Wakacje.pl mogłyby samodzielnie wykonać, żeby zlikwidować te rozbieżności – powiedział prezes Wakacje.pl Dariusz Górzny, cytowany w oświadczeniu.

Do decyzji UOKiK o ukaraniu spółki Wakacje.pl odniosły się także największe biura podróży.

W EXIM tours oferujemy ponad 24 mln sposobów na spędzenie urlopu. Ta ogromna baza danych, gdzie zmiana jednej składowej wpływa na cenę tysięcy ofert, musi najpierw zaktualizować się w systemach wewnętrznych organizatorów, a następnie być wyeksportowana do tysięcy biur podróży w całej Polsce. I ten proces po prostu trwa. Sposób działania portalu Wakacje.pl nie różni się od tego, jak działają inne, podobne platformy w Polsce, a także w Niemczech czy Wielkiej Brytanii – powiedział prezes EXIM tours Marcin Małysz, cytowany w oświadczeniu.


Bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami subskrybując nasz codzienny newsletter 300Sekund! Obserwuj nas również w Wiadomościach Google.


Ceny prezentowane w systemach rezerwacyjnych ulegają ciągłej zmianie ze względu na dynamikę wypełnień miejsc w hotelach i samolotach. Z uwagi na ilość danych proces aktualizowania cen w systemach wymaga określonego czasu i nie zawsze może się odbyć w czasie rzeczywistym. Zawsze jednak, w momencie zakładania rezerwacji, system potwierdza aktualną cenę. Klient zawiera umowę świadomie, znając dokładną cenę imprezy i co ona zawiera. Wszyscy chcemy je prezentować klientom uczciwie i transparentnie, wykorzystując przy tym wszelkie możliwości technologiczne – wskazał wiceprezes Grecos Holidays Janusz Śmigielski, także cytowany w materiale.

Zarząd Wakacje.pl podkreśla, że nie zgadza się z decyzją UOKiK. Spółka będzie się od niej odwoływać i podejmować dalsze kroki prawne, zakończono.

Polecamy także: