{"vars":{{"pageTitle":"Ponad pół tysiąca skarg do UOKiK w sprawie wakacji kredytowych","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["banki","bankowosc","kredyt-hipoteczny","kredyty","najnowsze","uokik","wakacje-kredytowe"],"pagePostAuthor":"Emilia Derewienko","pagePostDate":"5 sierpnia 2022","pagePostDateYear":"2022","pagePostDateMonth":"08","pagePostDateDay":"05","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":337268}} }
300Gospodarka.pl

Ponad pół tysiąca skarg do UOKiK w sprawie wakacji kredytowych

Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wpłynęło ok. 550 skarg konsumenckich w ciągu pierwszego tygodnia obowiązywania przepisów o wakacjach kredytowych, podał Urząd.

Dotyczyły (one) głównie problemów z elektronicznym składaniem wniosków, wymagania przez banki złożenia kilku odrębnych wniosków na zawieszenie każdej z rat, straszenia konsumentów negatywnym wpływem wakacji kredytowych na ocenę zdolności kredytowej czy utrudniania nadpłaty kredytu w przypadku zawieszenia rat – powiedział prezes UOKiK Tomasz Chróstny, cytowany w komunikacie.

UOKiK wskazał, że w wyniku jego działań wiele banków zmieniło niekorzystne dla konsumentów praktyki, np. umożliwia złożenie wniosków o zawieszenie rat na dowolny, ustawowy okres. Jak wynika z komunikatu, po interwencji Urzędu, 11 z 17 badanych banków umożliwia złożenie wniosków na dowolny okres.

Urząd zaznaczył również, że początkowo wiele banków wymagało wniosku najpóźniej dzień przed terminem zapłaty raty, tymczasem – jak podkreśla – po jego interwencjach taki wymóg jest jeszcze w 4 bankach. – Jeśli nie zmienią praktyki, muszą się liczyć z zarzutami prezesa UOKiK – czytamy w informacji.

Prezes UOKiK przypomina w komunikacie o swoim apelu, aby jeśli to możliwe, przeznaczyć pieniądze zaoszczędzone dzięki zawieszeniu rat na nadpłatę kredytu.

O możliwości nadpłaty kredytu w czasie wakacji kredytowych informuje 7 z 17 badanych banków. Urząd otrzymuje jednak sygnały, że są też takie, które utrudniają konsumentom nadpłatę. Przykładowo konsumenci są błędnie informowani w oddziałach banków o braku możliwości nadpłaty w okresie zawieszenia spłaty kredytu. Dodatkowo, jeden z banków dolicza do kwoty kapitału zawieszoną ratę odsetkową – czytamy w materiale.

Jak wynika z komunikatu, obecnie postępowaniami wyjaśniającymi objętych jest 17 banków: Alior Bank, Bank Handlowy w Warszawie, Bank Millennium, Bank Ochrony Środowiska, Bank Pocztowy, Bank Pekao, Bank Polskiej Spółdzielczości (Grupa BPS), BNP Paribas Bank Polska, Credit Agricole Bank Polska, Getin Noble Bank, ING Bank Śląski, mBank, Pekao Bank Hipoteczny, PKO Bank Hipoteczny, PKO Bank Polski, Santander Bank Polska, SG Bank.

Ustawa o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych i pomocy kredytobiorcom, która wprowadziła wakacje kredytowe weszła w życie 29 lipca. Z wakacji może skorzystać każdy konsument, który zaciągnął kredyt hipoteczny w walucie polskiej na własne potrzeby mieszkaniowe. Ulga w spłacie rat może objąć maksymalnie 8 miesięcy do końca 2023 r.

Więcej o wakacjach kredytowych piszemy tutaj: