Wielkość powierzchni handlowej oddanej do użytku w I kwartale 2022 roku wyniosła 30,6 tys. metrów kwadratowych. Jej całkowite zasoby w Polsce przekroczyły już 12,4 mln metrów kwadratowych, wynika z danych firmy Colliers. A w planach deweloperów na bieżący rok jest dostarczenie kolejnych 350 tys. metrów kwadratowych.
Nowe inwestycje przyjmą formę głównie małych parków handlowych o profilu zakupów codziennych. Ale wśród 30 tysięcy oddanych metrów, część będzie przeznaczona także pod mniej typowe placówki handlowe.
– W I kw. 2022 roku zaobserwowaliśmy wzrost aktywności w zakresie najmu ze strony podmiotów wielko- i średniopowierzchniowych, m.in. z sektorów spożywczego, dyskontowego, mody i rekreacji. Powstają również innowacyjne koncepty – wskazuje dyrektor ds. doradztwa i badań rynku w Colliers, Katarzyna Michnikowska.
Jako przykład wymienia np. Żabkę Nano w sklepach wielkopowierzchniowych, paczkomaty InPost w sklepach Żabka, sklep cyrkularny Less.store, Homla showroom czy TOP&POP Inmedio.
Dodatkowo w planach deweloperów na bieżący rok jest oddanie kolejnych 350 tys. metrów kwadratowych powierzchni handlowej – ulokowanej głównie w małych parkach handlowych o profilu zakupów codziennych. To właśnie ten typ miejsc zyskał na popularności podczas pandemii.
Colliers to firma zajmująca się doradztwem i zarządzenim inwestycyjnym na rynku nieruchomości.
Kredyt hipoteczny w 2022 roku coraz droższy. Zdolność kredytową tracą zwłaszcza rodziny z dziećmi