Aż trzy czwarte pracowników już korzysta z AI w pracy. Uważają, że ma to pozytywny wpływ na ich efektywność i kreatywność. Pracodawcy poszukują ludzi z umiejętnościami używania narzędzi AI, wynika z najnowszego raportu Microsoft.
Zgodnie z raportem, 79 proc. szefów firm uważa, że wdrożenie AI ma kluczowe znaczenie dla utrzymania konkurencyjności w ich branży. Jednak aż 59 proc. z nich martwi się o brak pomysłu i planu wdrożenia tej technologii, a 60 proc. ma trudność z określeniem możliwego wzrostu produktywności związanego z AI.
Pracownicy podchodzą do tematu AI śmielej niż pracodawcy. Aż 78 proc. z nich wprowadza własne narzędzia AI do pracy. Zdaniem autorów badania, takie działania mobilizują pracodawców i skutecznie przyspieszają proces wdrażania narzędzi sztucznej inteligencji w firmach.
Czytaj także: UNESCO: Sztuczna inteligencja stygmatyzuje kobiety. Pań jest w branży IT za mało
Rynek pracy będzie wymagać znajomości AI
W raporcie wskazano również na rosnące znaczenie umiejętności związanych z AI na rynku pracy. Podczas gdy wciąż istnieją obawy o utratę miejsc pracy z powodu automatyzacji, dane sugerują, że coraz więcej osób rozważa zmianę kariery w związku z rozwojem AI. W firmach również zaczęto dostrzegać tę tendencję – 55 proc. liderów martwi się o brak kandydatów z umiejętnościami AI.
Sami jednak rzadko organizują szkolenia, które podniosłyby umiejętności pracowników. Tylko 39 proc. użytkowników AI przeszło szkolenie w tej dziedzinie w swojej firmie. W rezultacie coraz więcej profesjonalistów szkoli się na własną rękę, co potwierdza wzrost liczby osób dodających umiejętności AI do swoich profili i CV m.in na platformach takich jak LinkedIn.
Obecnie istnieją cztery typy użytkowników AI – od sceptyków, przez początkujących, do zaawansowanych użytkowników. Ci pracownicy, którzy wykorzystują AI w szerokim zakresie, deklarują, że dzięki technologii oszczędzają dziennie ponad 30 minut.
– AI na nowo definiuje pracę, a liderzy muszą się dostosować, inwestując w rozwój umiejętności swoich zespołów. Te organizacje, które zbudują zwinność i zainwestują w umiejętności swoich pracowników, będą miały przewagę konkurencyjną na rynku i stworzą bardziej wydajne i zaangażowane zespoły – podkreśla Ryan Roslansky, dyrektor generalny LinkedIn.
Bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami subskrybując nasz codzienny newsletter 300Sekund! Obserwuj nas również w Wiadomościach Google.
Polskie firmy chcą pracowników z AI
W Polsce ponad połowa (53 proc.) szefów firm deklaruje, że obecnie nie zatrudniliby osób bez umiejętności związanych ze sztuczną inteligencją (w porównaniu do 66 proc. liderów na świecie). Co więcej, 55 proc. z nich preferowałoby zatrudnienie mniej doświadczonego kandydata posiadającego umiejętności z zakresu AI wobec bardziej doświadczonego kandydata bez takich kwalifikacji.
Najnowsze wyniki z raportu Work Trend Index wskazują, że pracownicy w Polsce są o 20 proc. bardziej skłonni do uczestnictwa w szkoleniach, zwłaszcza w obszarze konkretnych zastosowań sztucznej inteligencji.
– Przyszłość pracy to nie tylko nowe technologie, ale przede wszystkim ludzie i ich kompetencje. W erze AI konieczne jest ciągłe rozwijanie umiejętności, które pozwolą nam wykorzystać pełen potencjał narzędzi, jakie oferuje nam cyfrowa transformacja […]. Liderzy muszą być gotowi nie tylko prowadzić swoje zespoły przez technologiczne innowacje, ale również inspirować do tworzenia kultury organizacyjnej opartej na współpracy, zaufaniu i ciągłym uczeniu się. To właśnie takie podejście pozwoli nam na skuteczne adaptowanie się do zmieniającego się świata pracy i wykorzystanie możliwości, jakie niesie ze sobą era AI – podsumowuje Dominika Bettman, dyrektor generalna polskiego oddziału Microsoft.