{"vars":{{"pageTitle":"Pracownik w bankomacie i czat z robotem, czyli jakie usługi wprowadzają banki w pandemii","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news","nowe-technologie"],"pageAttributes":["badanie","banki","bankowosc","bankowosc-mobilna","cyfryzacja","deloitte","nowe-technologie","sektor-finansowy"],"pagePostAuthor":"Hubert Bigdowski","pagePostDate":"21 stycznia 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"01","pagePostDateDay":"21","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":82616}} }
300Gospodarka.pl

Pracownik w bankomacie i czat z robotem, czyli jakie usługi wprowadzają banki w pandemii

Interakcja z pracownikami banku za pośrednictwem bankomatów czy też wirtualni asystenci oparci na sztucznej inteligencji – to tylko niektóre rozwiązania technologiczne, które niebawem mogą stać się powszechne na rynku usług finansowych – wynika z raportu Deloitte.

Z analiz Deloitte wynika, że pandemia spowodowała znaczące przyspieszenie trendu cyfryzacji w sektorze usług finansowych na całym świecie. Natomiast instytucje, w których „cyfrowa rewolucja” jeszcze nie wystąpiła deklarują, że jest to już tylko kwestią czasu.

„W ciągu następnych 6-12 miesięcy banki planują podjęcie lub kontynuację działań zmierzających do wzmocnienia ich odporności na wyzwania wynikające z pandemii. 48 proc. respondentów deklaruje, że w ich organizacjach proces cyfryzacji usług przyspieszył, a 44 proc. twierdzi, że jest to w planach instytucji, które reprezentują” – napisano w raporcie Deloitte.

O jakich rozwiązaniach mówimy? Dynamicznie rosnącą popularnością cieszą się przede wszystkim usługi w ramach bankowości mobilnej – w czasie pandemii to telefon stał się najbardziej preferowanym urządzeniem do sprawdzania stanu konta, co regularnie w ten sposób robi 74 proc. dorosłych osób. Jednocześnie 40 proc. z nich deklaruje, że używa bankowości mobilnej częściej niż przed wybuchem pandemii.

Co ciekawe, grupą, która najbardziej zmieniła swoje nawyki w kontekście cyfryzacji są osoby starsze, szczególnie w wieku 55-64 lata.

„Przy średniej wynoszącej 40 proc., aż 45 proc. z nich częściej korzysta z usług banku przez telefon niż z innych form kontaktu. Osoby z tej grupy najczęściej wskazywały też, że pozostaną użytkownikami bankowości mobilnej także po zakończeniu pandemii. Odpowiedziało tak aż 34 proc. z nich, przy średniej na poziomie 28 proc.  mówi Przemysław Szczygielski, lider zespołu doradztwa regulacyjnego i ryzyka w Deloitte.

Jest jednak też druga strona medalu – eksperci Deloitte wskazują, że przyspieszona cyfryzacja nie zawsze przekłada się na wzrost zadowolenia klientów z oferowanych usług, wobec czego niezbędne są kolejne przemyślane inwestycje w cyfrową infrastrukturę.

Jakie potencjalne ulepszenia wskazują przedstawiciele sektora usług finansowych?

Prawie połowa respondentów badania Deloitte wskazuje, że ich instytucje rozważają wprowadzenie możliwości interakcji na żywo z pracownikami banku za pośrednictwem bankomatów (48 proc.) lub instalację samoobsługowych, bezstykowych ekranów dotykowych (46 proc.). Ponadto banki mogą korzystać z wirtualnych asystentów, bazujących na rozwiązaniach sztucznej inteligencji (39 proc.) lub opartych na czujnikach rzeczywistości rozszerzonej i wirtualnej (33 proc.).

Usługę opartą na sztucznej inteligencji wprowadził do swojej oferty produktowej m. in. PKO BP, który w pierwszym półroczu 2020 roku uruchomił funkcję opartego na sztucznej inteligencji asystenta głosowego, dzięki której klienci korzystający z IKO mogą m.in. zrobić przelew, sprawdzić stan konta i jego historię oraz zapłacić BLIKIEM.

Eksperci Deloitte uważają również, że podmioty, które w ostatnich latach zainwestowały w digitalizację, wykazały się wyższą odpornością i lepszą elastycznością w dostosowywaniu się do warunków narzuconych przez pandemiczne ograniczenia.

Cyfryzacja usług finansowych jest więc koniecznością w obliczu zmieniającego się rynku i świadomości klientów, ale również pewnym zabezpieczeniem przed potencjalnymi zaburzeniami wywołującymi kryzysy. Musi tylko spełniać oczekiwania tych, do których jej rozwiązania są kierowane, czyli klientów.

Przed cyfryzacją sektora bankowego nie ma ucieczki – wywiad z szefem pionu strategii i cyfryzacji PKO BP