{"vars":{{"pageTitle":"Praktyki zawodowe w Polsce prawie nie istnieją. W czasie edukacji zalicza je niewielu uczniów","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news","tylko-w-300gospodarce"],"pageAttributes":["main","najnowsze","nauczyciele","polska","praktyki-zawodowe","szkola","uczniowie","ue"],"pagePostAuthor":"Dorota Mariańska","pagePostDate":"9 stycznia 2024","pagePostDateYear":"2024","pagePostDateMonth":"01","pagePostDateDay":"09","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":656369}} }
300Gospodarka.pl

Praktyki zawodowe w Polsce prawie nie istnieją. W czasie edukacji zalicza je niewielu uczniów

Mniej niż 20 proc. absolwentów szkół zawodowych w Polsce zdobywało wiedzę i doświadczenie na praktykach w czasie swojej edukacji. To drugi najsłabszy wynik w UE. Ma on związek z tym, że nad Wisłą brakuje nauczycieli specjalizujących się w edukacji zawodowej.

Zgodnie z unijnymi założeniami, do 2025 r. przynajmniej 60 proc. absolwentów szkół zawodowych powinno mieć doświadczenia związane z praktykami zawodowymi zdobywane w czasie edukacji.

Według Eurostatu, cel ten okazuje się łatwy do spełnienia dla 10 państw należących do UE. Praktyki zawodowe są powszechne (na poziomie około 90 proc. lub więcej) w Hiszpanii, Holandii, Niemczech i Austrii. Założenie 60 proc. i więcej udało się spełnić jeszcze Estonii, Finlandii, Portugalii, Francji, Szwecji i Danii.

Drudzy od końca

Natomiast absolwenci z 14 pozostałych krajów nie doświadczyli praktyk zawodowych na wymaganym poziomie. Niestety Polska należy do trzech państw z najgorszymi wynikami. W 2022 r. tylko 16,4 proc. absolwentów szkół zawodowych miało za sobą zawodowe praktyki w wymiarze jednego miesiąca zdobywane w czasie edukacji.

Gorzej jest tylko w Rumunii, gdzie poziom ten wyniósł 8,4 proc. Odestek poniżej 30 proc. dotyczy także Czech, Włoch i Irlandii.

Brakuje nauczycieli

Jak podaje Komisja Europejska, mała powszechność praktyk zawodowych ma związek z brakiem nauczycieli edukacji zawodowej. Problem ten dotyczy jednak nie tylko Polski, ale też Belgii, Danii, Estonii, Francji, Włoch, Holandii, Szwecji i Słowenii.

Sytuację pogarsza to, że nauczyciele pracujący w edukacji zawodowej są zazwyczaj starsi od tych, którzy pracują w edukacji ogólnej.

– W 2021 roku 44,2 proc. nauczycieli zawodowych na poziomie szkoły średniej w UE miało 50 lat lub więcej, w porównaniu do 40,8 proc. wśród tych nauczających w edukacji ogólnej – czytamy w opracowaniu „Education and Training Monitor 2023” autorstwa KE.


Bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami subskrybując nasz codzienny newsletter 300Sekund! Obserwuj nas również w Wiadomościach Google.


Dlaczego UE zwraca uwagę na praktyki zawodowe? Bo zwiększają one szanse na zatrudnienie, a bezrobocie wśród młodych (do 25. roku życia) średnio w krajach członkowskich wynosi ponad 10 proc.

– Średnio w UE absolwenci, którzy mieli doświadczenie praktyk zawodowych podczas edukacji zawodowej, mieli większe szanse na zatrudnienie (82,5 proc. w 2022 roku) niż ci, którzy tego doświadczenia nie mieli (71,6 proc.) – podsumowuje KE.

To też może Cię zainteresować: