{"vars":{{"pageTitle":"Prawie połowa polskich firm odrzuciła klienta. Nie mogła ocenić ryzyka współpracy","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["dun-bradstreet","firma","firmy","kontrahent","najnowsze","obsluga-klienta"],"pagePostAuthor":"Emilia Derewienko","pagePostDate":"28 maja 2024","pagePostDateYear":"2024","pagePostDateMonth":"05","pagePostDateDay":"28","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":711876}} }
300Gospodarka.pl

Prawie połowa polskich firm odrzuciła klienta. Nie mogła ocenić ryzyka współpracy

Ze względu na brak informacji o kontrahencie oraz możliwości oszacowania ryzyka współpracy potencjalnego klienta odrzuciło 41 proc. polskich firm – w Europie odsetek ten wynosi 55 proc., wynika z badania Dun & Bradstreet.

W ostatnim roku w europejskich firmach o 30 proc. wzrosło zapotrzebowanie na pracę zespołów compliance. Z drugiej strony, aż 62 proc. firm przyznało, że nie dysponuje dodatkowym budżetem na zapewnienie zgodności firmy z bieżącymi przepisami obowiązującego prawa. To pokazuje znaczące rozbieżności między potrzebami firm a stale rosnącymi wymaganiami, deficytem dodatkowych środków i brakiem inwestycji w technologie pozwalającą sprostanie potrzebom – czytamy.

Polscy przedsiębiorcy za największe ryzyko związane z compliance uznali sprostanie wymogom cyberbezpieczeństwa w firmie (37 proc.), bieżący monitoring zmian regulacyjnych i prawnych (35,7 proc.) i przeciwdziałanie oszukańczym metodom generowanym przez sztuczną inteligencję (29,8 proc.). Jednocześnie ponad 50 proc. compliance officerów z polskich firm jest zdania, że w ostatnim roku znacząco wzrosła liczba roboczogodzin związanych z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy, kontrolą eksportu i zarządzaniem łańcuchami dostaw, monitoringiem list sankcyjnych, przepisami antykorupcyjnymi i szeroko rozumianym ESG, podkreślono.


Czytaj także: Rynek obronności potrzebuje nowych firm. Są fundusze unijne dla startupów [WIDEO]


Jednocześnie 72 proc. potwierdza, że dostęp do właściwych i aktualnych danych zdecydowanie pozwala przyspieszyć analizę ryzyka i podejmować lepsze decyzje biznesowe, taki sam odsetek twierdzi, że inteligentne i w pełni zautomatyzowane procesy pomagają oszczędzać czas i koszty.

Wartym podkreślenia jest fakt, że już dzisiaj 55 proc. polskich firm inwestuje w rozwiązania sztucznej inteligencji po to, aby usprawnić procesy Compliance, a 65 proc. jest zdania, że to właśnie sztuczna inteligencja zwiększy bezpieczeństwo firmy, przejmie funkcję monitoringu, kontroli, zarządzania procesami i oceny ryzyka – czytamy dalej.

Co zaskakujące, 56 proc. europejskich firm stwierdza, że na ten moment nie dysponuje odpowiednimi rozwiązaniami i narzędziami w zakresie prowadzenia długoterminowej i codziennej polityki KYC i przestrzegania regulacji compliance. Dodatkowo 62 proc. pracowników działów compliance dodaje, że ich codzienne zadania wykonywane są manualnie, przez co ich praca jest mało efektywna, czasochłonna, a podejmowane decyzje wydawane są zbyt późno.

Wobec powyższego 64 proc. europejskich firm przyznaje, że prowadzenie bieżącej polityki compliance stanowi dla nich poważne wyzwanie i obciążenie budżetowe, wskazano w materiale.

Jednocześnie w badaniu niemal dwie trzecie respondentów (71 proc.) przyznało, że wykorzystanie technologii i możliwość szybkiej analizy danych, będzie w przyszłości miało kluczowe znaczenie dla oceny ryzyka i przyspieszenia procesu inteligentnego podejmowania decyzji, a 66 proc. europejskich przedsiębiorców stwierdza, że automatyzacja nie tylko oszczędza czas, ale także zmniejsza koszty w szeroko rozumianych procesach kontroli. Ponadto aż 67 proc. badanych uważa, że wykorzystanie automatycznych narzędzi i dostępnej technologii w codziennej pracy pozwala na dogłębne i czasochłonne badanie bardziej złożonych i niejednoznacznych spraw – czytamy także.


Bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami, subskrybując nasz codzienny newsletter 300Sekund! Obserwuj nas również w Wiadomościach Google.


62 proc. europejskich firm przyznaje w badaniu Dun & Bradstreet, że inwestuje w rozwiązania sztucznej inteligencji po to tylko, żeby usprawnić procesy compliance, ulepszyć i usprawnić proces oceny ryzyka, jednocześnie minimalizując stronę kosztową, podkreślono dalej.

Badanie zostało przeprowadzone przez firmę badawczą Censuswide, na zlecenie Dun & Bradstreet, pod koniec kwietnia 2024 roku, wśród 1354 officerów compliance i AML w 9 europejskich krajach: Wielka Brytania (150), Szwecja (151), Norwegia (150), Dania (150), Finlandia (150), Austria (150), Niemcy (152), Szwajcaria (150) i Polska (151). Ponadto w badaniu uwzględniono także podział branżowy, w tym przede wszystkim: architektura, inżynieria i budownictwo, sztuka i kultura, edukacja, finanse, opieka zdrowotna, HR, IT i telekomunikacja, prawo, produkcja i usługi użyteczności publicznej, handel detaliczny, gastronomia i rozrywka, sprzedaż, media i marketing oraz podróże i transport.

Czytaj także: