{"vars":{{"pageTitle":"Polskie firmy oceniają system podatkowy na dwóję. Najgorsza jest niestabilność przepisów","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["ankieta","badanie","firmy","kpmg","podatki","polska","prawo","prawo-podatkowe","przedsiebiorcy","przedsiebiorczosc","przedsiebiorstwa","raport"],"pagePostAuthor":"Jacek Rosa","pagePostDate":"30 marca 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"03","pagePostDateDay":"30","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":111700}} }
300Gospodarka.pl

Polskie firmy oceniają system podatkowy na dwóję. Najgorsza jest niestabilność przepisów

Pomimo niewielkiej poprawy ogólna ocena polskiego systemu podatkowego wśród firm pozostaje nadal na niskim poziomie i wynosi 2,18 pkt w pięciostopniowej skali – wynika z sondażu przeprowadzonego przez firmę doradczą KPMG.

Największymi problemami polskiego systemu podatkowego są według ankiety KPMG: niestabilność przepisów podatkowych i brak informowania o planowanych zmianach w prawi

Jak wynika z badania firmy, najwięcej trudności w obszarze prawa podatkowego sprawiają firmom w Polsce zagadnienia związane z cenami transferowymi oraz zbyt duża liczba wymaganych deklaracji i informacji.

Z kolei spośród rozwiązań przeciwdziałających ekonomicznym skutkom COVID-19 dostępnych w tarczach antykryzysowych najkorzystniejsze zdaniem przedsiębiorców było zwolnienie ze składek ZUS.

Dużo zmian wprowadzanych bez ostrzeżenia

W całym systemie podatkowym najgorzej oceniona została jego stabilność oraz źle funkcjonujący proces wcześniejszego informowania o zmianach prawnych.

„Co roku podatnicy muszą poświęcać bardzo dużo czasu na przygotowanie się do nowelizacji przepisów, co wciąż skutkuje niską pozycją Polski w rankingach jakości prowadzenia biznesu. Przy czym paradoksalnie wydaje się, że w wielu przypadkach podatnicy muszą uczyć się nowych regulacji razem z urzędnikami – szybkość wprowadzania trudnych przepisów podatkowych i proceduralnych nie wpływa pozytywnie na jakość prawa” – mówi Anna Sińczuk, partnerka w KPMG.

„Przywykliśmy już także do informacji o wprowadzaniu zmian dokonywanych na ostatnią chwilę, a nawet przy użyciu nieformalnych kanałów komunikacji jak Twitter. To, że się przyzwyczailiśmy nie oznacza jednak, że oceniamy tego typu praktyki dobrze – takie działania na pewno nie służą budowaniu zaufania podatników” – dodaje.

Więcej konstruktywnej rozmowy z urzędnikami

W stosunku do wcześniejszych badań przeprowadzanych przez KPMG najbardziej wzrosła ocena dotycząca możliwości konstruktywnej wymiany argumentów podczas kontroli podatkowej – to najwyższa ocena tego obszaru od 2018 roku.

Zdaniem firm, które wzięły udział w badaniu, poprawia się również nastawienie urzędników administracji skarbowej.

Przedstawione przez KPMG wyniki dotyczą badania przeprowadzonego na próbie 161 dyrektorów finansowych, głównych księgowych i szefów działów podatkowych, którzy wypełnili ankietę podczas XI Kongresu Podatków i Rachunkowości KPMG.

To firmy z polskim kapitałem budują polski eksport. Bardzo wzmocniły je fundusze z UE