Nie jestem zwolennikiem wprowadzania sztywnych parytetów, myślę, że bardziej odpowiednie jest odpowiedzialne przywództwo i kształtowanie w firmie kultury organizacyjnej otwartej na różnorodność – mówi w rozmowie z 300Gospodarką prezes firmy Emitel, Andrzej Kozłowski.
*Andrzej J. Kozłowski jest prezesem zarządu Emitel od 1 stycznia 2018 r. Posiada ponad dwudziestoletnie doświadczenie zawodowe w Polsce oraz zagranicą. Emitel jest najważniejszym operatorem naziemnej infrastruktury radiowo-telewizyjnej w Polsce. Spółka pod obecną nazwą powstała w 2002 roku, ale jej historia liczy 50 lat.
300Gospodarka: Wiele uwagi firma przywiązuje do ESG (ang. environmental, social and corporate governance). Dlaczego jest to tak ważne wśród inwestorów zagranicznych, jak wpływa na wartość przedsiębiorstwa?
Andrzej J. Kozłowski, prezes zarządu Emitel: Świadomość i znaczenie zrównoważonego rozwoju niewątpliwie rośnie na całym świecie. Ma coraz większą wagę dla globalnych funduszy inwestycyjnych, które podejmują decyzję o lokowaniu kapitału, dla banków w z zakresie finansowania firm, selekcji dostawców, a nawet w procesach rekrutacyjnych w walce o talenty na rynku pracy.
Od 2024 roku wszystkie spółki w Unii Europejskiej, które zatrudniają ponad 250 pracowników, będą musiały raportować działania w obszarze ESG – łatwiej będzie różnym grupom interesariuszy oceniać firmy. Mówiąc więc o wartości przedsiębiorstwa, już niebawem brak działań ESG będzie prowadzić wprost do niszczenia wartości – firmy będą tracić inwestorów, klientów, a nawet pracowników.
Emitel bierze udział w badaniach GRESB. Jak to wygląda w Polsce?
GRESB jest niezależnym badaniem zaangażowania społecznego i zrównoważonego rozwoju firm, prowadzonym przez niezależną instytucję non-profit. W badaniu corocznie biorą udział firmy z całego świata, a jego wyniki są istotnym punktem odniesienia dla funduszy inwestycyjnych, które inwestują w spółki infrastrukturalne na całym świecie.
Emitel bierze udział w badaniu od 2016 roku, a nasze wyniki pozycjonują nas w ścisłej czołówce. Nie traktujemy udziału w badaniu jako kolejnego obowiązku, ale jako szansę na obiektywną ocenę, analizę kierunku działania innych firm i ewentualne uruchomienie nowych inicjatyw. To także weryfikacja realizacji naszej strategii, której jednym z filarów jest zrównoważony rozwój, jako katalizator dalszej budowy wartości Emitel.
Czy w swoich postulatach firma zawarła troskę o kwestie równościowe? Jak to się przejawia?
W lipcu 2021 roku przyjęliśmy dokument „Deklaracja Różnorodności”, który formalnie potwierdza gotowość do podejmowania działań na rzecz tworzenia i promocji różnorodności w miejscu pracy. Jesteśmy też sygnatariuszem Karty Różnorodności, jako międzynarodowej inicjatywy wspieranej przez Komisję Europejską. Jestem pewien, że takie podejście przyniesie wymierne korzyści i wpłynie pozytywnie na rozwój naszej firmy.
Czym dla firmy jest Pana uczestnictwo w 30% Club, jakie korzyści przynosi? Skąd wzięła się taka inicjatywa?
Wiele kobiet uważa, że ich szanse w rywalizacji z mężczyznami nie są równe. Sam wielokrotnie zadawałem sobie pytanie, co mogę zrobić, żeby pomóc te szanse wyrównywać. Osobiście nie jestem zwolennikiem wprowadzania sztywnych parytetów, myślę, że bardziej odpowiednie jest odpowiedzialne przywództwo i kształtowanie w firmie kultury organizacyjnej otwartej na różnorodność.
Ważna jest także postawa, nazywanie rzeczy po imieniu, pełnienie roli adwokata na forum publicznym. Dlatego zdecydowałem się dołączyć do inicjatywy 30% Club.
Jaki jest procent kobiet zatrudnionych w firmie Emitel oraz, osobno, wśród kadry zarządzającej? Jaka jest liczba kobiet zatrudnionych w firmie w stosunku do wszystkich pracowników?
W Emitel kobiety stanowią około 17 proc. ogółu zatrudnionych, a wśród kadry menadżerskiej odsetek ten wynosi 20 proc. Jeszcze raz chciałbym jednak podkreślić – prowadząc procesy rekrutacyjne czy też podejmując decydując o awansie, w pierwszej kolejności liczą się kompetencje i doświadczenie.
Mówiąc o kompetencjach myślę, że udział kobiet na stanowiskach menedżerskich, w tym w zarządach firm, będzie rosnąć. Kobiety posiadają wiele ważnych cech przywódczych, takich jak pewność siebie, umiejętność wyznaczania wizji i celów, a także wysoko rozwinięte zdolności komunikacyjne, co w dzisiejszych czasach „digital” i hybrydowej formuły pracy, nabiera jeszcze większego znaczenia.
Czy w branży telekomunikacyjnej dostrzega Pan pozytywne zmiany na przestrzeni lat, czy jest to branża bardziej otwarta na kobiety?
W branży telekomunikacyjnej – w Polsce i za granicą – pracuję już ładnych parę lat. Mam więc możliwość obserwowania sytuacji „od środka”. Co do możliwości realizacji kariery, to nigdy nie była to łatwa branża dla kobiet. Zmiany jednak następują. Dobrym przykładem jest Francja, gdzie wkrótce na czele telekomunikacyjnego giganta stanie Christel Heydemann, która zastąpi na stanowisku prezesa zarządu Orange, odchodzącego Stephane Richarda.
Telewizor będzie puszką na treści. Tak zmienia się telewizja [PODCAST]