Około połowa konsumentów zamierza przed najbliższymi świętami udać się na zakupy do galerii i centrów handlowych, wynika z raportu Uce Research i Proxi.cloud.
Natomiast 48,7 proc. ankietowanych twierdzi, że w zeszłym roku przynajmniej raz było na przedświątecznych zakupach w tego typu obiektach.
Raport opiera się na badaniu opinii publicznej, które przeprowadzono wśród ponad 1,5 tys. Polaków odpowiedzialnych za zakupy w swoich gospodarstwach domowych. Jak podkreślają jego autorzy, odpowiedzi tych osób pokazują, że w tym roku w galeriach i centrach handlowych przed świętami ruch może być podobny bądź nawet trochę większy niż w poprzednim roku.
– Zebrane dane pokazują również, że najczęściej konsumenci będą chcieli odwiedzić galerie i centra handlowe w okresie do 2 tygodni przed świętami. Natomiast największa kumulacja wizyt nastąpi 4-6 dni przed Wigilią, głównie w weekend, tj. 20-22 grudnia – informują analitycy z Uce Research.
Duże znaczenie ma handlowy kalendarz
Według Uce Research i Proxi.cloud w ubiegłym roku wzmożony ruch w galeriach handlowych był szczególnie obserwowany w czasie trzech tygodni poprzedzających Boże Narodzenie. Sprzyjały temu dwie niedziele handlowe – 10 oraz 17 grudnia. Jednocześnie w soboty je poprzedzające było równie tłoczno. Zdaniem autorów raportu w tym roku wzrost ruchu będzie skumulowany na przestrzeni dwóch tygodni poprzedzających święta, a nie trzech, jak rok temu. Będzie to wynikało z tego, że w grudniu br. niedziele handlowe przypadają 15 oraz 22 grudnia.
– W zeszłym roku największy ruch w placówkach handlowych zanotowaliśmy 22 grudnia, a więc tuż przed samymi świętami. Świadczy to o tym, że duża część Polaków odkłada zakup prezentów na ostatnią chwilę. W tym roku spodziewamy się, że szczytowymi dniami będą sobota, 21 grudnia, oraz niedziela handlowa, 22 grudnia. Okres bezpośrednio poprzedzający święta sprzyja wzrostowi ruchu z uwagi na brak możliwości korzystania z zakupów e- commerce. Czas na dostawę takich zakupów przed świętami jest zbyt krótki – wyjaśnia Łukasz Pytlewski, współautor raportu z Proxi.cloud.
Rok temu, w okresie trzech tygodni przed Wigilią w porównaniu do referencyjnego okresu, przyjętego od 30 października do 5 listopada 2023 roku, ruch w tego typu obiektach wzrósł średnio o 34 proc. W hipermarketach zwiększył się przeciętnie o 32 proc., w dyskontach o 10 proc., a w supermarketach – o 7 proc.
– Z tego wynika, że najsilniejszy wzrost ruchu w okresie przedświątecznym jest obserwowany w galeriach handlowych. Świadczy to o tym, że ich oferty świąteczne, w tym prezentowe, są zdecydowanie lepiej dopasowane niż wielkopowierzchniowych sieci handlowych. Przewiduję, że tym razem w galeriach handlowych i hipermarketach ruch rok do roku również wzrośnie dwucyfrowo – podsumowuje ekspert z Proxi.cloud.
Polecamy też:
- Handel chce opóźnienia systemu kaucyjnego. I wyłączenia dla sklepów jednej kategorii
- Lista największych podatników wśród firm w Polsce. Obok banków – handel i energetyka
- Geopolityka rozgrywa handel. Ideowi przyjaciele stali się ważniejsi niż kiepski sąsiad i zyski
- Handel detaliczny celem cyberataków. Straty sięgają milionów złotych