{"vars":{{"pageTitle":"Przetarg CPK na prace przygotowawcze. 26 firm złożyło oferty, na razie bez cen","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["budownictwo","centralny-port-komunikacyjny","cpk","infrastruktura","lotnictwo","lotnisko","megainwestycje","transport"],"pagePostAuthor":"Daniel Rząsa","pagePostDate":"2 lutego 2022","pagePostDateYear":"2022","pagePostDateMonth":"02","pagePostDateDay":"02","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":256748}} }
300Gospodarka.pl

Przetarg CPK na prace przygotowawcze. 26 firm złożyło oferty, na razie bez cen

Dwadzieścia sześć firm złożyło oferty w postępowaniu na wykonawcę prac przygotowawczych na terenie Portu Solidarność. Szacowana wartość zamówienia to ponad 1,7 mld zł – podał Centralny Port Komunikacyjny.

W zakres zamówienia wchodzą prace przygotowawcze przy budowie lotniska, czyli m.in. niwelacja gruntu, zagospodarowanie terenu budowy, realizacja obiektów tymczasowych, rozbiórki, przyłącza do sieci infrastruktury technicznej na potrzeby inwestycji i inne prace niewymagające sporządzenia projektu architektoniczno-budowlanego.

Do zadań wykonawców będzie należało także: dokonywanie zgłoszeń robót budowlanych, prace geodezyjne i opracowanie dokumentacji powykonawczej. Zamówienie obejmuje również liczne prace i usługi towarzyszące, m.in. opracowywanie dokumentacji projektowej i specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych, a także pozyskiwanie decyzji administracyjnych, uzgodnień i opinii niezbędnych do przeprowadzenia inwestycji – mówi Krzysztof Owczarczyk, dyrektor Biura Realizacji Programu Lotniskowego CPK.

Celem postępowania, prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego, jest wyłonienie ośmiu wykonawców, którym spółka CPK będzie zlecać poszczególne zadania (prace przygotowawcze na terenie Portu Solidarność) w ramach uproszczonego trybu postępowań wykonawczych.

W postępowaniu wpłynęło 19 ofert – od 6 konsorcjów (złożonych łącznie z 13 podmiotów) i 13 firm działających samodzielnie. Jak podała spółka CPK, są to największe przedsiębiorstwa budowlane z Polski oraz duże firmy z Europy i Azji, mające doświadczenie przy dużych projektach infrastrukturalnych.

Wśród firmy, które się zgłosiły, ale nie podały ceny, bo CPK tego na tym etapie nie wymagało, są m. in. Budimex, Max Bögl Polska, Mostostal Warszawa, NDI, PORR, Strabag, Polimex Infrastruktura, Warbud i Trakcja SA.

CPK szacuje wartość zamówienia na ponad 1,7 mld zł, jednak proponowane ceny od firm będą dopiero znane na kolejnym etapie postępowania.

Rynek pozytywnie zareagował na naszą koncepcję współpracy z wykonawcami w ramach umów ramowych. To dobry znak. Oferty złożyli uznani wykonawcy z bogatym doświadczeniem krajowym i międzynarodowym. Wykonawcy słusznie postanowili zainwestować w budowanie długoterminowych relacji opartych na wiarygodności i zaufaniu – mówi prezes spółki CPK Mikołaj Wild.

Podobnie jak w przypadku innych umów ramowych, na pierwszym etapie postępowania, po sprawdzeniu kryteriów formalnych, będziemy brać pod uwagę przede wszystkim doświadczenie oferentów, zdolności finansowo-ekonomiczne oraz ich zasoby. Przy procedowaniu zamówień wykonawczych, ważną rolę będzie odgrywać natomiast cena i czas realizacji – dodaje.

19 stycznia 2022 Centralny Port Komunikacyjny ogłosił postępowanie na tzw. Inżyniera Kontraktu, nadzorującego inwestycję. Szacowana wartość tej umowy ramowej to 2,5 mld zł.

Koncepcja CPK przewiduje podział inwestycji na trzy komponenty: lotniskowy, drogowy i kolejowy. Główny komponent, czyli lotnisko, ma być zlokalizowane na terenie trzech gmin: Baranów, Teresin i Wiskitki, na trasie między Łodzią a Warszawą. Wstępną lokalizację projektu poznaliśmy pod koniec 2021 roku.

Port lotniczy CPK, który ma otrzymać nazwę „Solidarność” w ramach pierwszego etapu będzie posiadał dwie drogi startowe o długości 4 000 m każda. W części lotniskowej inwestycja jest na etapie zaawansowanych badań środowiskowych i terenowych, przygotowywania master planu i wykupu nieruchomości, a w części kolejowej opracowywania studiów techniczno-ekonomiczno-środowiskowych (STEŚ) dla ok. 1 300 km planowanych linii (np. Warszawa – CPK – Łódź -Wrocław – granica z Czechami) i projektu budowlanego w przypadku tunelu dalekobieżnego w Łodzi.

Władze spółki CPK jako datę otwarcia portu wyznaczyły 2027 rok, co jednak jest stale podawane w wątpliwość przez osoby związane z branżą. 15 stycznia Najwyższa Izba Kontroli przeanalizowała stan projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego i opisała nieprawidłowości, które według niej wystąpiły w powstawaniu inwestycji.