{"vars":{{"pageTitle":"Przybywa samochodów elektrycznych. Interesuje się nimi cała Europa","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["300klimat","news"],"pageAttributes":["acea","auta-elektryczne","elektromobilnosc","europejskie-stowarzyszenie-producentow-samochodow","motoryzacja","najnowsze","samochody-elektryczne","transport"],"pagePostAuthor":"Emilia Derewienko","pagePostDate":"19 lipca 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"07","pagePostDateDay":"19","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":597183}} }
300Gospodarka.pl

Przybywa samochodów elektrycznych. Interesuje się nimi cała Europa

Samochodów elektrycznych przybywa w Europie z roku na rok. Ich udział w całej UE wzrósł w czerwcu tego roku do 15 proc. Z czego wynikają tak dynamiczne wzrosty?

W pierwszej połowie 2023 r. rejestracje nowych samochodów w UE znacznie wzrosły (+17,9 proc.), osiągając poziom 5,4 mln sztuk. Wygląda więc na to, że europejska branża motoryzacyjna wychodzi z przerw w dostawach spowodowanych pandemią. Liczby są jednak o 21 proc. niższe w porównaniu z 2019 r., podaje Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA).


Czytaj także: Zmierzch suvów na europejskich drogach? Elektryczny i mały, to samochód przyszłości w UE


W czerwcu udział w rynku nowych samochodów elektrycznych z akumulatorami wzrósł rok do roku z 10,7 proc. do 15,1 proc., wyprzedzając po raz pierwszy udział w rynku samochodów z silnikami wysokoprężnymi. Rynek elektryków w Unii Europejskiej osiągnął poziom 158 tys. sztuk.

Drugim najpopularniejszym wyborem wśród nabywców nowych aut pozostały samochody hybrydowo-elektryczne, reprezentując 24,3 proc. rynku. Największy udział zachowały jednak samochody benzynowe, które stanowiły 36,3 proc. Widać to na poniższej grafice:

Wszystkie rynki UE odnotowały w czerwcu wzrost udziału elektryków, w tym cztery największe: Niemcy (+24,8 proc.), Hiszpania (+13,3 proc.), Francja (+11,5 proc.) i Włochy (+9,1 proc.).


300Sekund od września w nowej odsłonie. Zapisz się już dziś na nasz codzienny newsletter.


Jak podaje ACEA, wzrost ten można przypisać efektowi niskiej bazy w zeszłym roku, który był spowodowany głównie niedoborami części samochodowych.

W okresie styczeń-czerwiec zarejestrowano w Polsce ponad 238 tys. nowych samochodów osobowych. To o 12,4 proc. więcej wobec tego samego miesiąca roku poprzedniego. Udział pojazdów elektrycznych wyniósł w tym czasie 3,6 proc. (8 495 szt.). Obrazuje to grafika:

Więcej o samochodach elektrycznych piszemy tutaj: