{"vars":{{"pageTitle":"Przyszłość małych i średnich firm w Polsce. Co piąta z nich nie wie, co dalej","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["analiza","azja","badania-mikroekonomiczne","europa","europa-zachodnia","male-i-srednie-przedsiebiorstwa","najnowsze","polska"],"pagePostAuthor":"Filip Majewski","pagePostDate":"5 września 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"09","pagePostDateDay":"05","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":605869}} }
300Gospodarka.pl

Przyszłość małych i średnich firm w Polsce. Co piąta z nich nie wie, co dalej

Inflacja pozostaje największą obawą małych i średnich firm na przyszłość. Przedsiębiorstwa szukają również pieniędzy na inwestycje i rozwój, który został w ostatnim czasie mocno zahamowany.

Wyniki badania Bibby Financial Services rzucają światło na perspektywy i wyzwania, z jakimi borykają się małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) w Polsce oraz na świecie. Największym wyzwaniem wciąż pozostaje inflacja, zaznaczając swoją obecność w 55 proc. firm. Na naszym rynku 70 proc. MŚP obawia się dalszego wzrostu cen.

Jednak, mimo tych wyzwań, 79 proc. z nich wciąż czuje optymizm co do swojej przyszłości na rynku, wynika z najnowszego raportu międzynarodowej firmy faktoringowej Bibby Financial Services, „Rozwój w chaosie: jak radzą sobie MŚP na świecie – Global Business Monitor 2023″.


Czytaj również: Inflacja docisnęła małe firmy. Połowa z nich musiała zacisnąć pasa


Kolejnym istotnym zagadnieniem są ceny energii, które stanowią problem dla 49 proc. badanych firm. Sytuacja gospodarcza w kraju macierzystym niepokoi z kolei 28 proc. respondentów. Porównując to z państwami Europy Zachodniej, w Irlandii i Niemczech aż 90 proc. firm wyraża optymizm co do przyszłości, w przeciwieństwie do Polski, gdzie 21 proc. MŚP ma obawy dotyczące nadchodzących miesięcy.

Porównując sytuacje polskich MŚP z tymi na rynkach zachodnich, nasze firmy pomimo bycia tymi „najmniej pewnymi” swojego biznesu, wciąż wykazują się zaskakująco wysokim optymizmem co do swojej przyszłości na rynku. Z raportu wynika, że sześć na dziesięć firm (39 proc.) oczekuje wzrostu sprzedaży w najbliższych miesiącach, podczas gdy 11 proc. z nich zakłada spadki.

Dla przykładu, 75 proc. niemieckich MŚP zakłada wzrost sprzedaży w najbliższych miesiącach. To dobra wiadomość patrząc na to, że Niemcy są dla nas głównym partnerem handlowym. W Wielkiej Brytanii i Holandii panuje z kolei większa ostrożność – 54 proc. firm przewiduje nieznaczny wzrost sprzedaży.

Inwestycje są kluczowe

Aż 89 proc. wszystkich badanych firm planuje inwestować w swoje przedsiębiorstwa w tym roku. Polskie firmy w tej kategorii znajdują się na drugim miejscu (90 proc.). Środki te mają być głównie przeznaczone na szkolenia i rozwój personelu (38 proc.), marketing i sprzedaż (37 proc.), maszyny i urządzenia (33 proc.) oraz technologie cyfrowe i IT (25 proc.).

Jak wynika z badania Global Business Monitor 2023, dominującą pozycję mają inwestycje w marketing i sprzedaż oraz rozwój personelu. Polskie firmy stawiają przede wszystkim na pracowników, chociażby dzięki niskiej stopie bezrobocia. Tylko 10 proc. polskich firm wskazało niedobór siły roboczej jako kluczowe wyzwanie w 2023 roku – to najniższy odsetek na wszystkich badanych rynkach.

To świadczy o dużej determinacji i odporności polskich firm. Mimo rosnących kosztów, problemów z płynnością finansową i niepewną sytuacją, robią wszystko by przetrwać ten trudny okres – komentuje Tomasz Kukulski, prezes zarządu Bibby Financial Services w Polsce.

Firmy potrzebują pieniędzy

Inwestycje i rozwój firm ma również drugą stronę medalu. Trzy na dziesięć polskich firm deklaruje, że nie ma wystarczającej płynności finansowej do rozwoju. Z kolei 43 proc. firm w Polsce jest bardziej skłonnych do korzystania z zewnętrznego finansowania w porównaniu z okresem przed wybuchem pandemii.

42 proc. respondentów wskazuje natomiast, że głównym powodem, dla którego potrzebują pieniędzy, jest zapewnienie płynności finansowej na codzienną działalność swojej firmy. 33 proc. twierdzi, że ich celem jest rozwój działalności na rynku krajowym, a 21 proc. deklaruje, że liczą na możliwość wejścia na rynki zagraniczne.


Bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami subskrybując nasz codzienny newsletter 300Sekund! Obserwuj nas również w Wiadomościach Google.


Badanie pokazuje, że faktoring może być jednym z rozwiązań, które pomogą firmom poprawić płynność finansową i zwiększyć zdolność do inwestowania. Polega on na zamianie wierzytelności na gotówkę. Dzięki faktoringowi, firmy nie muszą czekać na opłacenie faktur przez klientów, a pieniądze z ich tytułu szybko pozyskują od faktora.

Raport przygotowany przez Bibby Financial Services obrazuje sytuacje finansową polskich przedsiębiorstw oraz wyzwania i możliwości w zakresie praktyk płatniczych. Badanie zostało przeprowadzone metodą CATI w II kwartale 2023 roku.

Polecamy również: