Włoskie Trenitalia, szwajcarskie SBB oraz czeskie RegioJet znalazły się na szczycie nowego rankingu przewoźników kolejowych. PKP zajęły 13. miejsce.
Europejskia Federacja Transportu i Środowiska (T&E) oceniła 27 przewoźników kolejowych. Organizacja wzięła pod uwagę takie kryteria jak: ceny biletów, punktualność, udogonienia na pokładzie, specjalne taryfy i zniżki, sposoby rezerwacji biletów, doświadczenie podróży (szybkość i komfort), rozwój pociągów nocnych czy polityka rowerowa.
Zdobywcy podium
Trenitalia, SBB i RegioJet uzyskały najlepsze noty. Trenitalia okazały się najlepsze pod względem doświadczania podróży, SBB jest najbardziej punktualnym operatorem w Europie, a RegioJet oferuje jedne z najbardziej przystępnych cenowo biletów. Ostatnie miejsce w zestawieniu przypadło natomiast Eurostar.
– Główny operator kolejowy Włoch, Trenitalia, zajmuje najwyższą pozycję w naszym ogólnym rankingu, podczas gdy Eurostar znajduje się na ostatnim miejscu. Trenitalia wyróżniają się w niemal każdej kategorii, z wyjątkiem usług związanych z rowerami. Z kolei Eurostar boryka się z problemami dotyczącymi cen biletów i niezawodności, a te mają największy wpływ na ostateczną ocenę – wskazano w rankingu.
Europejskia Federacja Transportu i Środowiska przyjrzała się także Polskim Liniom Kolejowym. PKP znalazły się na 13. miejscu. Najwięcej punktów naszemu przewoźnikowi przyznano za szybkość i komfort podróży oraz nocne pociągi. Najmniej za doświadczenia związane z rezerwacjami i politykę rowerową.
Wyższe ceny nie gwarantują lepszej jakości
We wnioskach ogólnych autorzy raportu zwrócili uwagę na to, że niezawodność głównych operatorów kolejowych w Europie pozostaje rozczarowująca. Spośród 25 operatorów, którzy udostępnili dane dotyczące punktualności, tylko 11 osiągnęło wskaźnik powyżej 80 proc. Przy czym jedna trzecia przewoźników nie udostępnia publicznie danych o anulowanych pociągach.
Jednocześnie, jak pokazała analiza, wyższe ceny nie gwarantują lepszej jakości usług. ÖBB i Trenitalia oferują jedne z najlepszych stosunków ceny do jakości w Europie, podczas gdy Eurostar i Avanti pobierają wysokie opłaty, ale świadczą usługi poniżej oczekiwań.
Zalecenia T&E
Zdaniem Europejskiej Federacji Transportu i Środowiska operatorzy kolejowi powinni m.in. oferować atrakcyjne taryfy specjalne, sprzedawać bilety co najmniej na sześć miesięcy przed podróżą oraz wprowadzić elastyczny system rezerwacji. Z kolei UE i państwom członkowskim T&E rekomentuje uchwalenie regulacji dotyczącej jednolitych biletów oraz obniżenie opłat za dostęp do torów. Zdaniem organizacji należy też inwestować w utrzymanie i cyfryzację sieci kolejowej.
– Niebotycznie wysokie ceny biletów zniechęcają pasażerów do korzystania z kolei. Aby w pełni wykorzystać potencjał kolei, musimy sprawić, by bilety były bardziej przystępne cenowo. To wspólna odpowiedzialność branży i rządów. Operatorzy kolejowi powinni ustalać przyjazne dla klientów taryfy, podczas gdy państwa członkowskie i UE powinny zapewnić uczciwą konkurencję i obniżyć opłaty za dostęp do torów. To klucz do tego, żeby podróż koleją była dostępna dla wszystkich Europejczyków – podsumował Victor Thévenet, menedżer ds. polityki kolejowej w T&E, cytowany w komunikacie do badania.
Polecamy też:
- Mało kto wie, czym są Strefy Czystego Transportu. Ale blisko 40 proc. Polaków nie chce ich wprowadzania
- Rozszerzenie sieci płatnych dróg. Branża transportowa: nie tylko przewoźnicy dostaną po kieszeni
- Elektryfikacja transportu na wstecznym? Diesel i benzyna królami szos
- Transport osłabia UE w walce z emisjami gazów cieplarnianych. Najnowsze dane są niepokojące