{"vars":{{"pageTitle":"Raport: szara strefa w Polsce jest warta tyle, co połowa planowanych w tym roku wydatków budżetowych","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["budzet","ernstyoung","ey","luka-vat","pkb","podatki","szara-strefa","vat"],"pagePostAuthor":"Hubert Bigdowski","pagePostDate":"18 lutego 2020","pagePostDateYear":"2020","pagePostDateMonth":"02","pagePostDateDay":"18","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":39607}} }
300Gospodarka.pl

Raport: szara strefa w Polsce jest warta tyle, co połowa planowanych w tym roku wydatków budżetowych

Całkowita wartość szarej strefy w Polsce w 2018 roku wyniosła 10,8 proc. PKB, czyli 229 mld zł – wynika z raportu Ernst&Young. Straty finansów publicznych z tytułu gotówkowej szarej strefy szacowane są natomiast na 38,4 – 48,8 mld zł.

Szara strefa jest częścią gospodarki w której produkcja oraz sprzedaż dóbr i usług nie są objęte systemem ewidencji. Nazywana jest również gospodarką cienia.

Szacowana wartość szarej strefy wystarczyłaby np. na zakup 300 sztuk myśliwców F35To też więcej, niż połowa planowanych wydatków budżetowych w całym 2020 roku w Polsce. 

W raporcie podano, że gotówkowa szara strefa stanowiła 9,9 proc. PKB, natomiast resztę stanowiła niemonetarna szara strefa (związana przede wszystkim z produkcją gospodarstw domowych na własny użytek).

Straty dla finansów publicznych z tytułu gotówkowej szarej strefy, w postaci utraconych dochodów z VAT oraz z podatków dochodowych od działalności gospodarczej, szacowane są z kolei na 38,4 – 48,8 mld zł (1,82 proc. – 2,31 proc. PKB w 2018 roku).

Autorzy analizy wskazują, że ze względu na rolę, jaką odgrywa pieniądz gotówkowy, gotówkową szarą strefę można podzielić na jej część aktywną i pasywną.

„W przypadku usługi budowlanej czy naprawy samochodu po obniżonej cenie pod warunkiem braku wystawienia faktury, mamy do czynienia z aktywną szarą strefą. W tej sytuacji obie strony świadomie korzystają z dodatkowego zysku i dążą do ukrycia transakcji poprzez płatność gotówkową” – napisano.

Z kolei w pasywnej szarej strefie tylko jedna ze stron – sprzedawca – osiąga korzyść z tytułu niezarejestrowania transakcji.

„Przykładem może być płatność za usługę w restauracji gotówką przy równoczesnym braku wydania paragonu. Brak paragonu nie wpływa na cenę zapłaconą przez klienta, ale umożliwia usługodawcy ukrycie transakcji i osiągnięcie dodatkowych korzyści z tytułu niezapłacenia podatku” – dodano.

Według wyliczeń E&Y, pasywna część gotówkowej szarej strefy stanowiła 7,9 proc. PKB (168 mld zł), natomiast aktywna szara strefa odpowiadała za 2,0 proc. PKB (41,4 mld zł).

>>> Czytaj także: W Polsce brakuje elektryków, kierowców i pielęgniarek. Za dużo jest z kolei ekonomistów