{"vars":{{"pageTitle":"Remont po polsku. Nie szukamy ekologicznych materiałów budowlanych","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["300klimat","news","przeglad-prasy"],"pageAttributes":["budowa","ekologia","materialy-budowlane","najnowsze","remont"],"pagePostAuthor":"Emilia Derewienko","pagePostDate":"4 sierpnia 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"08","pagePostDateDay":"04","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":599975}} }
300Gospodarka.pl

Remont po polsku. Nie szukamy ekologicznych materiałów budowlanych

Polacy rzadko remontując czy budując dom zwracają uwagę na ekomateriały. Dotyczy to jedynie niespełna 16 proc. planujących remont. 

Najnowsze badania UCE Research i Pracowni Architektonicznej Studio4SPACE omawia Rzeczpospolita.

Jak podaje gazeta tak niski odsetek poszukujących ekomateriałów wynika z tego, że są one słabo oznaczane na półkach i zbyt drogie. Często też ankietowani nie wierzą, że to rzeczywiście ekomateriały.


Czytaj także: Wypożyczanie choinek to za granicą prężny ekobiznes. Polacy jeszcze go nie odkryli


W Polsce brakuje świadomości ekologicznej i często zachowujemy się tak, jakby kupowane przez nas produkty powstawały z jakiegoś magicznego, wiecznie odtwarzającego się źródła – mówi w rozmowie z dziennikiem dr Bartosz Dendura, współautor badania, a także wykładowca akademicki.

Jego zdaniem 16 proc. to niski odsetek, jednak z roku na rok będzie się sukcesywnie powiększał. Potrzeba jednak więcej kampanii informacyjnych, uważa dr Dendura.

Dla porównania, w podobnych sondażach np. w Finlandii, branie pod uwagę ekomateriałów deklarowało 36 proc. respondentów. Niewiele więcej, bo 42 proc., robi to od czasu do czasu. Jednakże, jak zwraca uwagę ekspert, to efekt „dziesiątek lat edukowania społeczeństwa”.

W całej Europie ze świadomością na temat ekologii też nie jest najgorzej. Z badania firmy PayPal wynika, że większość, bo 60 proc. Europejczyków zwraca uwagę na produkty przyjazne środowisku.

Jednak ekologia wciąż przegrywa z ceną. Polacy co prawda są bardziej zainteresowani produktami bio (w ciągu ostatnich 12 miesięcy wydali na nie 775 mln zł), ale wciąż to przystępna cena jest największym atutem na zakupach.

Więcej o ekologii piszemy tutaj: