Większość Polaków uważa siebie za romantyków. Kiedy jednak myślą o budżecie na walentynkowy prezent, nie brakuje im rozwagi. Najczęściej wskazywany przedział to 101–200 zł, wynika z badania PayPo.
Jak ustaliło PayPo, 63 proc. Polaków zamierza świętować Walentynki w towarzystwie ukochanej osoby. Natomiast 27 proc. ankietowanych nie planuje celebrowania 14 lutego, a 11 proc. wciąż nie podjęło decyzji, jak spędzi ten dzień.
– Interesujące jest również to, jak Polacy postrzegają siebie w kontekście romantyzmu. Aż 74 proc. respondentów uważa się za osoby romantyczne, natomiast co dziesiąty deklaruje, że romantykiem nie jest. 15 proc. nie potrafi jednoznacznie określić swojego podejścia do tej kwestii – czytamy w komunikacie do badania.
Plany na święto zakochanych
PayPo, powołując się na swoje ustalenia, podaje, że Polacy wciąż stawiają na standardowe formy obchodzenia Walentynek. Aż 61 proc. respondentów deklaruje, że planuje kupić ukochanej osobie prezent. To wciąż najpopularniejszy sposób wyrażenia miłości, który nie traci na atrakcyjności. Z kolei 38 proc. ankietowanych zdecyduje się na wyjście na romantyczną kolację do restauracji, co pozostaje jedną z najbardziej tradycyjnych form świętowania tego dnia.
– Jednak Walentynki to nie tylko klasyczne kolacje – popularnością cieszą się także wspólne wyjścia do kina, teatru lub na koncert. Takie formy spędzania czasu razem wybiera 19 proc. badanych. Co ciekawe, jedna na dziesięć osób planuje bardziej wyjątkowy sposób obchodzenia święta zakochanych w postaci kilkudniowego romantycznego wyjazdu dla dwojga. Aż 38 proc. z nas wybierze spokojniejszą opcję, planując spędzenie tego dnia w domowym zaciszu – wskazują autorzy badania.
Ile wydamy?
Według PayPo, Polacy chętnie otwierają portfele na Walentynki, chociaż widać w tym rozwagę. Najczęściej planowany budżet na prezent mieści się w przedziale 101–200 zł – taką kwotę deklaruje 33 proc. badanych. Nieco mniej, bo 27 proc., zamierza wydać 51–100 zł, a większy wydatek (201–500 zł) przewiduje 16 proc. respondentów. Na prezent powyżej 501 zł zdecyduje się 6 proc. Polaków, natomiast skromniejszy upominek, do 50 zł, wybierze 15 proc. ankietowanych.
– Co najczęściej kupujemy? Tu bez niespodzianek – prym wiodą kwiaty (32 proc.), czekoladki (30 proc.) i kosmetyki (29 proc.). Popularne są także biżuteria (17 proc.) oraz vouchery i karty podarunkowe (13 proc.). Lubimy upominki z osobistym akcentem – 10 proc. Polaków decyduje się na prezenty wykonane własnoręcznie, a 9 proc. wybiera ubrania lub torebki – wylicza PayPo.
Czy wartość prezentu ma znaczenie? Zdaniem 59 proc. respondentów liczy się przede wszystkim gest i pamięć, a nie cena podarunku. Z kolei 39 proc. uważa, że kosztowny prezent jest wyrazem zaangażowania i uczuć. Bez względu na wydaną kwotę, dawanie prezentów sprawia radość – zdecydowana większość Polaków (aż 94 proc.) deklaruje, że lubi obdarowywać bliskich, podczas gdy tylko 4 proc. uważa to za obowiązek.
Polecamy też:
- Używane prezenty są trendy. Konsumenci coraz częściej nie chcą tanich i nietrwałych rzeczy
- Sztuczna inteligencja wybierze prezenty na Święta. Pomoże też w zakupach online
- Wzrosło zainteresowanie tekstyliami z drugiej ręki. I to nie tylko ubraniami damskimi czy dziecięcymi
- Ferie 2025. Tyle planujemy wydać na zimowy urlop