{"vars":{{"pageTitle":"Różne ulgi dla tych samych pasażerów? Samorządy mają plan na reformę","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["ceny-biletow","duze-miasta","komunikacja-miejska","main","najnowsze","pociagi","polregio","transport-publiczny","transport-regionalny","transport-zbiorowy","ulgi-ustawowe","unia-metropolii-polskich"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"19 kwietnia 2025","pagePostDateYear":"2025","pagePostDateMonth":"04","pagePostDateDay":"19","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":739228}} }
300Gospodarka.pl

Różne ulgi dla tych samych pasażerów? Samorządy mają plan na reformę

Unia Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza (UMP) apeluje do rządu o uporządkowanie systemu ulg w publicznym transporcie zbiorowym. Propozycje zmian legislacyjnych w tej sprawie trafiły już na biurko wiceministra infrastruktury Stanisława Bukowca.

Samorządy zrzeszone w UMP podkreślają, że obecne przepisy są niespójne, nieprzejrzyste i utrudniają integrację taryfową. W efekcie panuje chaos, a pasażerowie nie są traktowani równo.

Ulgowy labirynt

Obowiązujące regulacje opierają się na wielu ustawach, co prowadzi do sytuacji, w której ten sam pasażer może być objęty różnymi ulgami w zależności od tego, z jakiego środka transportu korzysta. Przykład? Uczeń szkoły podstawowej może mieć inną zniżkę w autobusie miejskim, inną w pociągu, a jeszcze inną w regionalnym busie.

Studenci do 26. roku życia również nie mogą liczyć na spójne traktowanie, a ci powyżej tego wieku często całkowicie tracą prawo do ulg – mimo że często są nadal w trudnej sytuacji finansowej.

W transporcie miejskim obowiązuje jeden poziom ustawowej ulgi (50 proc.), ale w regionalnym – aż siedem (od 33 do 95 proc.). Dodatkowo brakuje jasnych mechanizmów refundacji, a system oparty na zwrocie kosztów od ceny biletu pełnopłatnego sprzyja nadużyciom i nieefektywnemu wydatkowaniu środków publicznych. W efekcie trudniej wdrażać wspólne bilety, które mogłyby ułatwić życie pasażerom.

Czas na zmiany – propozycje UMP

Miasta zrzeszone w Unii Metropolii Polskich proponują uporządkowanie przepisów. Najważniejsze postulaty to:

Miasta chcą współdecydować

UMP deklaruje gotowość do współpracy z Ministerstwem Infrastruktury przy dalszych pracach legislacyjnych. Samorządowcy podkreślają, że uproszczenie i ujednolicenie ulg poprawi integrację systemu transportu publicznego, zwiększy jego atrakcyjność dla pasażerów, a także pozwoli na efektywniejsze wykorzystanie funduszy publicznych.

– Naszym celem nie jest odbieranie ulg, ale stworzenie sprawiedliwego i przejrzystego systemu, który będzie służył wszystkim pasażerom i pozwoli na rzeczywistą integrację transportu miejskiego i regionalnego – podkreślają przedstawiciele UMP w piśmie do resortu.

W oczekiwaniu na konkretne działania ze strony rządu, miasta już dziś apelują o systemowe podejście do ulg. Chodzi o taki sposób, który będzie odpowiadać rzeczywistości i potrzebom pasażerów, a nie biurokratycznej logice.


Przeczytaj także: