Unia Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza (UMP) apeluje do rządu o uporządkowanie systemu ulg w publicznym transporcie zbiorowym. Propozycje zmian legislacyjnych w tej sprawie trafiły już na biurko wiceministra infrastruktury Stanisława Bukowca.
Samorządy zrzeszone w UMP podkreślają, że obecne przepisy są niespójne, nieprzejrzyste i utrudniają integrację taryfową. W efekcie panuje chaos, a pasażerowie nie są traktowani równo.
Ulgowy labirynt
Obowiązujące regulacje opierają się na wielu ustawach, co prowadzi do sytuacji, w której ten sam pasażer może być objęty różnymi ulgami w zależności od tego, z jakiego środka transportu korzysta. Przykład? Uczeń szkoły podstawowej może mieć inną zniżkę w autobusie miejskim, inną w pociągu, a jeszcze inną w regionalnym busie.
Studenci do 26. roku życia również nie mogą liczyć na spójne traktowanie, a ci powyżej tego wieku często całkowicie tracą prawo do ulg – mimo że często są nadal w trudnej sytuacji finansowej.
W transporcie miejskim obowiązuje jeden poziom ustawowej ulgi (50 proc.), ale w regionalnym – aż siedem (od 33 do 95 proc.). Dodatkowo brakuje jasnych mechanizmów refundacji, a system oparty na zwrocie kosztów od ceny biletu pełnopłatnego sprzyja nadużyciom i nieefektywnemu wydatkowaniu środków publicznych. W efekcie trudniej wdrażać wspólne bilety, które mogłyby ułatwić życie pasażerom.
Czas na zmiany – propozycje UMP
Miasta zrzeszone w Unii Metropolii Polskich proponują uporządkowanie przepisów. Najważniejsze postulaty to:
- stworzenie jednego aktu prawnego regulującego ulgi w całym systemie transportu zbiorowego – zarówno miejskiego, jak i regionalnego;
- ujednolicenie katalogu uprawnionych do ulg oraz poziomów zniżek;
- uproszczenie katalogu grup objętych ulgami;
- likwidacja obecnego systemu refundacji na rzecz dotowania pracy przewozowej (np. wozokilometrów), co pozwoli na lepszą kontrolę wydatków i bardziej sprawiedliwy podział środków.
Miasta chcą współdecydować
UMP deklaruje gotowość do współpracy z Ministerstwem Infrastruktury przy dalszych pracach legislacyjnych. Samorządowcy podkreślają, że uproszczenie i ujednolicenie ulg poprawi integrację systemu transportu publicznego, zwiększy jego atrakcyjność dla pasażerów, a także pozwoli na efektywniejsze wykorzystanie funduszy publicznych.
– Naszym celem nie jest odbieranie ulg, ale stworzenie sprawiedliwego i przejrzystego systemu, który będzie służył wszystkim pasażerom i pozwoli na rzeczywistą integrację transportu miejskiego i regionalnego – podkreślają przedstawiciele UMP w piśmie do resortu.
W oczekiwaniu na konkretne działania ze strony rządu, miasta już dziś apelują o systemowe podejście do ulg. Chodzi o taki sposób, który będzie odpowiadać rzeczywistości i potrzebom pasażerów, a nie biurokratycznej logice.
Przeczytaj także:
- Faktoring dla transportu – jak poprawić płynność finansową firmy przewozowej?
- Świat pędzi pociągiem, czyli wszystko co trzeba wiedzieć o Kolejach Dużych Prędkości [WYKRESY]
- Olej z frytek napędza autobusy. Coraz więcej Olejomatów w Polsce
- Z Warszawy dostaniesz się bezpośrednio do Islandii. PLL LOT uruchomiło nową linię