Wartość polskiego rynku rozrywki i mediów wzrośnie do 48,1 mld zł w 2023 r., co plasuje nasz kraj w pozycji lidera w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (CEE), jeżeli chodzi o wartość przychodów z tego sektora.
Tak wynika z polskiej edycji raportu „Global Entertainment & Media Outlook 2023-2027″ opracowanego przez PwC Polska. W latach 2022-2027 średnioroczne tempo wzrostu przychodów z rynku E&M w Polsce będzie wyższe od tego na świecie i wyniesie 4,6 proc., podczas gdy globalnie sektor będzie wzrastał o 3,6 proc. r/r.
Przychody z rynku tradycyjnej telewizji, obecnie największego sektora na polskim rynku E&M (12 mld zł), w tym roku wyprzedziły dochody z dostępu do Internetu (11,2 mld zł), który spadł na drugą pozycję. Przychody trzeciego co do wielkości sektora, telekomunikacji, to 6,3 mld zł. Średnia stopa wzrostu przychodów polskiej branży rozrywki i mediów wyniesie 4,6 proc. w skali roku a kin – 10,8 proc. (największa średnia stopa wzrostu na całym rynku E&M), podano.
Czytaj także: Młodzi Polacy są najmniej zadowoleni z życia. Oto powody
Według PwC, w 2023 r. zarówno w Polsce jak i na świecie przychody z różnych form reklamy stanowić będą 14 proc. przychodów z rynku rozrywki i mediów ogółem. Najszybciej rozwijające się segmenty rynku rozrywki i mediów w Polsce i na świecie w latach 2022-2027 to reklama internetowa – 8,6 proc. w Polsce i 6,5 proc. na świecie, dostęp do internetu – 5,8 proc. w Polsce i 4 proc. na świecie oraz TV i wideo – 1,6 proc. w Polsce i -0,3 proc. na świecie.
– W Polsce największymi sektorami w branży rozrywki i mediów pod względem przychodów są reklama internetowa, telewizja i dostęp do internetu. Kolejno każdy z nich ma 21 proc., 20 proc. i 14 proc. udziału w prognozowanych przychodach na rynku w 2023 r. Trzy największe sektory pod względem przychodów w Polsce, są również sektorami, które w porównaniu z globalnymi prognozami średniej rocznej stopy wzrostu przychodów rozwijają się dynamiczniej niż światowe. Na polskim rynku rozrywki i mediów telewizja od wielu lat zajmuje pierwsze miejsce pod względem przychodów w branży. Silna pozycja telewizji utrzyma się do 2025 r., a pozycję lidera rynku pod względem przychodów obejmie sektor dostępu do internetu – powiedział partner PwC Polska, Paweł Wesołowski.
Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter!
Z raportu wynika też, że w 2025 r. w Polsce przychody z dostępu do internetu będą stanowić 22,7 proc. wszystkich przychodów na rynku rozrywki i mediów, co pozwala sektorowi dostępu do internetu stać się największym segmentem pod względem wysokości przychodów na polskim rynku rozrywki i mediów.
Przychody z sektora dostępu do internetu będą wynosić wtedy 12,5 mld zł, a przychody z telewizji osiągną niższą wartość 12,4 mld zł. Pozwala to objąć sektorowi dostępu do internetu pozycję lidera pod względem wysokości przychodów na polskim rynku rozrywki i mediów, która będzie sukcesywnie rosnąć.
Rozwija się internet
Autorzy raportu wskazali, że prognozowany 5,8-proc. wzrost przychodów w okresie prognozy pokazuje, że segment dostępu do internetu dynamicznie się rozwija, a przewaga w stosunku do innych segmentów będzie się powiększać.
Wdrożenie sieci 5G i łącza światłowodowego przyspiesza boom na konsumpcję danych, która wzrasta równolegle ze wzrostem zapotrzebowania na coraz większą przepustowość sieci i wydajność łącza. Wszystko to wraz ze zmianami zachowań konsumpcyjnych odbiorców wpływa na wzrost przychodów w segmencie dostępu do internetu.
Według raportu, polski rynek reklamy internetowej rozwija się najdynamiczniej w całej Europie Środkowo-Wschodniej, a całkowite przychody wyniosły w Polsce 7 mld zł w 2022 r. i wzrosną w tempie 8,6 proc. CAGR, osiągając 10,6 mld USD do 2027 roku. Sektor reklamy mobilnej dominuje na rynku, odpowiadając za 58,2 proc. całkowitych przychodów z reklam w 2022 roku. Całkowite przychody z reklamy w mobilnym Internecie w Polsce wyniosły 4,11 mln zł w 2022 r. i wzrosną, w tempie 10,5 proc. CAGR, do 6,7 mld zł do 2027 roku.
Czytaj także: