{"vars":{{"pageTitle":"Są nowe normy dotyczące zanieczyszczania hałasem. Prezydent podpisał nowelizację ustawy","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["300klimat","news"],"pageAttributes":["300klimat","halas","kolej","lotnictwo","ochrona-srodowiska","transport","unia-europejska","zanieczyszczanie-halasem"],"pagePostAuthor":"Amelia Suchcicka","pagePostDate":"14 czerwca 2022","pagePostDateYear":"2022","pagePostDateMonth":"06","pagePostDateDay":"14","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":314093}} }
300Gospodarka.pl

Są nowe normy dotyczące zanieczyszczania hałasem. Prezydent podpisał nowelizację ustawy

Prezydent podpisał nowelizację ustawy prawo ochrony środowiska ws. dostosowującą polskie prawo do dyrektyw Unii Europejskiej dotyczących określania metod oceny hałasu oraz metod oceny szkodliwych skutków hałasu w środowisku – poinformowała Kancelaria Prezydenta.

Nowelizacja nakłada na podmiot sporządzający strategiczne mapy hałasu obowiązek stosowania zaktualizowanych metod oceny hałasu według nowych norm, określonych w regulacjach unijnych. Podmiot sporządzający strategiczne mapy hałasu będzie miał obowiązek stosowania określonych metod oceny szkodliwych skutków hałasu.

– Organy ochrony środowiska i podmioty zobowiązane do sporządzania strategicznych map hałasu zostaną wyposażone w narzędzie umożliwiające, w odniesieniu do populacji ludzkiej, dokonanie w jednorodny sposób oceny szkodliwych skutków hałasu drogowego, kolejowego i lotniczego. Ustalenie tych szkodliwych skutków pozwoli na podjęcie, między innymi w ramach sporządzania i realizacji programów ochrony środowiska przed hałasem, racjonalnych działań naprawczych na rzecz minimalizacji tych skutków – informuje Kancelaria Prezydenta.

Ponadto rozszerzono właściwość marszałka województwa o możliwość nakładania na zarządzającego drogami innymi niż autostrady i drogi ekspresowe, usytuowanymi w miastach na prawach powiatu, obowiązku polegającego na sporządzeniu i przedłożeniu marszałkowi województwa przeglądu ekologicznego. Przegląd ten stanowi istotny wyjściowy materiał do skonkretyzowania zakresu i rodzaju działań naprawczych, optymalnych z punktu widzenia środowiska i zarządzającego przedmiotową drogą.

Ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia z wyjątkiem niektórych przepisów.