{"vars":{{"pageTitle":"Sąd UE oddalił skargę PGNiG ws. praktyk Gazpromu","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["300klimat","news"],"pageAttributes":["energetyka","gazprom","komisja-europejska","pgnig","prawo","tsue","unia-europejska"],"pagePostAuthor":"Amelia Suchcicka","pagePostDate":"2 lutego 2022","pagePostDateYear":"2022","pagePostDateMonth":"02","pagePostDateDay":"02","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":256774}} }
300Gospodarka.pl

Sąd UE oddalił skargę PGNiG ws. praktyk Gazpromu

Sąd Unii Europejskiej oddalił skargę Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa na decyzję Komisji Europejskiej, która uznała, że wyjaśnienia i zobowiązania podjęte przez Gazprom w celu uwzględnienia zastrzeżeń Komisji dotyczących dostaw hurtowych gazu w państwach Europy Środkowo-Wschodniej z lat 2011-2015 są wystarczające, poinformował Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE).

Sprawa dotyczyła skargi na decyzję Komisji Europejskiej z 2018r. Sąd Unii Europejskiej w ogłoszonym dzisiaj wyroku uznał, że zaskarżona decyzja nie jest obarczona żadnym z błędów proceduralnych lub merytorycznych.

-Wygrana przed Sądem Unii Europejskiej oznacza, że Komisja Europejska musi ponownie zbadać skargę PGNiG z 2017 roku. Liczymy na to, że Komisja Europejska wykorzysta okazję, którą daje dzisiejszy wyrok, do podjęcia zdecydowanych działań wobec naruszeń prawa konkurencji przez Gazprom. Trzeba podkreślić, że większość praktyk Gazpromu, które zakwestionowało PGNiG, ma swoją kontynuację również dzisiaj i powinna być przedmiotem wnikliwego zbadania ze strony Komisji ze względu na konsekwencje, jakie mogą wywoływać na europejskim rynku gazu – powiedział prezes PGNiG Paweł Majewski.

Dochodzenie KE w sprawie Gazpromu

W latach 2011–2015 Komisja Europejska podjęła działania w celu przeprowadzenia dochodzenia w przedmiocie funkcjonowania rynków gazu w Europie Środkowo-Wschodniej. W tych ramach wszczęła ona dochodzenie przeciwko Gazprom PJSC i Gazprom export LLC w przedmiocie dostaw gazu do ośmiu państw członkowskich, to jest do Bułgarii, Republiki Czeskiej, Estonii, na Łotwę, Litwę, Węgry, do Polski i na Słowację.

W kwietniu 2015 r. Komisja zarzuciła Gazpromowi nadużywanie pozycji dominującej na krajowych rynkach dostawy gazu w tych państwach. Uznała, że strategia Gazpromu obejmowała trzy grupy potencjalnie antykonkurencyjnych praktyk:

Gazprom domagał się wyrażenia zgody przez PGNiG na zwiększenie kontroli Gazpromu nad zarządzaniem inwestycjami na polskim odcinku gazociągu jamalskiego, jednego z głównych gazociągów tranzytowych w Polsce. W celu rozwiązania tych problemów, Gazprom przedstawił Komisji projekt zobowiązań.

W 2017 r. PGNiG złożyło do Komisji skargę na praktyki Gazpromu, które – jak podaje TSUE – pokrywały się z zastrzeżeniami w zakresie konkurencji wyrażonymi już w piśmie Komisji do Gazpromu w sprawie przedstawienia zarzutów. Skarga została jednak odrzucona przez Komisję. Decyzją z maja 2018 r. Komisja zatwierdziła i uczyniła wiążącymi ostateczne zobowiązania przedstawione przez Gazprom oraz zamknęła postępowanie administracyjne.

PGNiG zwrócił się do sądu Unii Europejskiej skargę o stwierdzenie nieważności tej decyzji, uznając, że Komisja naruszyła regulacje unijne zasadę proporcjonalności z uwagi na to, iż zobowiązania są niekompletne i niewystarczające, oraz naruszyła wiele postanowień TSUE.

Gazociąg Jamalski zaczął przesyłać gaz do Europy, ale znów przestał